این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۴۳-۶۴
عنوان فارسی
تجاری سازی دانش مبتنی بر نقش دوسوتوانی سازمانی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، تجاریسازی دانش مبتنی بر نقش دوسوتوانی سازمانی بود.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی با رویکرد کیفی است. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی چارچوبهای تجاریسازی دانش و برگزاری دو دوره پنل دلفی خبرگان تجاریسازی دانش مبتنی بر دوسوتوانی گردآوری شده است. مشارکتکنندگان 28 نفر از خبرگان دانشگاهی و متخصصان و افراد مشغول به کار در مراکز رشد در استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که به روش گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه نیمهساختار یافته گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واحد معنایی و تکنیک دلفی بود.
یافتهها:
بر اساس یافتهها ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تجاریسازی دانش مبتنی بر دوسوتوانی سازمانی در قالب 4 بعد شامل «تجاری سازی دانش مبتنی بر دوسوتوانی ساختاری، دوسوتوانی مدیریتی، دوسوتوانی زمینهای و دوسوتوانی نوآوری» و 10 مؤلفه جدایی مکانی، ساختارهای موازی، حمایتهای مدیران، اقدامات توانمندساز مدیر، اقدامات انگیزشی مدیر، اقدامات فرصتآفرین مدیر، نهادی، فرد، نوآوری اکتشافی و نوآوری بهرهبردارانه و 83 شاخص شناسایی شدند.
نتیجهگیری:
بر اساس نتایج پژوهش، تمامی ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مورد تأیید قرار گرفتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجاریسازی، تجاریسازی دانش، دوسوتوانی، دوسوتوانی سازمانی،
عنوان انگلیسی
Commercialization of Knowledge based on the Role of Organizational Ambidexterity in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to commercialize knowledge based on the role of organizational ambidexterity.
Methods:
The present study in terms of purpose is applied with a qualitative approach. Research data have been collected using inductive content analysis of knowledge commercialization frameworks and holding two Delphi panel courses by knowledge commercialization experts based on ambidexterity. participants included twenty-eight person of university experts, specialists and people working in growth centers in Mazandaran province in the academic year of 2019-2020, who were selected by snowball method until reaching theoretical saturation. Data were collected using a semi-structured questionnaire. Data were analyzed using semantic unit analysis and Delphi technique.
Results:
According to the findings, dimensions, components and indicators of knowledge commercialization based on organizational ambidexterity in the form of four dimensions including commercialization of knowledge based on structural ambidexterity, managerial ambidexterity, contextual ambidexterity and innovative ambidexterity, and ten components of spatial separation, parallel structures, support of managers, empowerment actions of manager, motivational actions of the manager, Opportunistic actions of the manager, institutional, individual, exploratory innovation and exploitative innovation and eighty-three indicators were identified.
Conclusion:
Based on the research results, all dimensions, components and indicators were approved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجاریسازی, تجاریسازی دانش, دوسوتوانی, دوسوتوانی سازمانی
نویسندگان مقاله
اکرمه السادات یعقوبی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
یلدا دلگشایی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
لیلا حسینی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد رامسر دانشگاه آزاد اسلامی رامسر، ایران
فرشته کردستانی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_246309_56d01b1ec485805176275d0b5a11d459.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات