این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۸۵-۱۰۲
عنوان فارسی
تحلیل رابطه کانونی تدریس اثربخش استادان با خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه کانونی تدریس اثربخش استادان با خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان بود.
روش پژوهش:
جامعه پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 3000 نفر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب و بر مبنای جدول مورگان نمونهای به حجم 341 نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه تدریس اثربخش اسلامیان (1393) و پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی صالحی (1390) بوده است. پایایی و روایی ابزار، از طریق آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی تعیین شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (شاخصهای مرکز و پراکندگی) و استنباطی (همبستگی کانونی و رگرسیون خطی چندگانه) از نرمافزار SPSS 25 استفاده شد.
یافتهها:
یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که ابعاد تدریس اثربخش استادان دارای همبستگی کانونی مثبت و معنیدار در آلفای 01/0 به مقدار 7/0 با ابعاد خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان است.
نتیجهگیری:
نتایج نشان داد که ابعاد تدریس اثربخش استادان قادر به تببین 294 درصد واریانس متغیر خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تدریس اثربخش، خودکارآمدی پژوهشی، همبستگی کانونی،
عنوان انگلیسی
Analysis of the focal relationship between professors effective teaching and students research self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to investigate the focal relationship betweenprofessors effective teaching and students research self-efficacy.
Methods:
The research population were 3,000 people of the postgraduate students of Bu Ali Sina University in the academic year of 2019 2020, which were selected by proportional stratified sampling method and based on Morgan table, a sample of three hundred and forty-one people was selected. The research method is quantitative, descriptive and in type of correlational studies. The research instruments were the Islamian Effective Teaching Questionnaire (2014) and the Salehi Research Self-Efficacy Questionnaire (2011). The reliability and validity of the instrument were determined through Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Data were analyzed using descriptive statistics (center and dispersion indices) and inferential statistics (focal correlation and multiple linear regression) using SPSS 25 software.
Results:
Findings indicate that the dimensions of effective teaching of professors have a positive and significant focal correlation in alpha 0.01 to 0.7 with the dimensions of students 'research self-efficacy.
Conclusion:
The results showed that the dimensions of effective teaching of professors can explain %294 of the variance of students' self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تدریس اثربخش, خودکارآمدی پژوهشی, همبستگی کانونی
نویسندگان مقاله
فخرالسادات نصیری ولیک بنی |
عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران
افشین افضلی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
مریم قادری شیخی آبادی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_246311_3b957a24e02c222b34eadfd8551b4d15.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات