این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۲، صفحات ۱۶۳-۱۸۹
عنوان فارسی
مدل ساختاری تأثیر هوش سازمانی و مهارتهای مدیریت کوانتومی بر قابلیت چابکی سازمانی (مطالعهای در آموزش عالی)
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر هوش سازمانی و مهارتهای مدیریت کوانتومی بر قابلیت چابکی سازمانی اجرا شد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی، مبتنی بر معادلات ساختاری است و جامعه آماری شامل همه مدیران دانشگاههای منتخب شهر اصفهان بودند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم 165 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه (هوش سازمانی (آلبرشت)، مهارتهای مدیریت کوانتومی محققساخته، قابلیتهای چابکی سازمانی (شریفی وژانگ)) بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0 ، 92/0 و 93/0 برآورد شد و روایی محتوایی و سازه و تحلیل عاملی آنها (پرسشنامهها) تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی، رگرسیون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد: الف) هوش سازمانی بر قابلیت چابکی سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری دارد (001/0=P)؛ ب) هوش سازمانی بر مهارتهای مدیریت کوانتومی تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری دارد (001/0=P)؛ ج) مهارتهای مدیریت کوانتومی بر قابلیت چابکی سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری دارد (001/0=P)؛ د) هوش سازمانی و مهارتهای مدیریت کوانتومی بر قابلیتهای چابکی سازمانی تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری دارند (001/0=P).
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای مدیریت کوانتومی، قابلیتهای چابکی سازمانی، هوش سازمانی، مدیران دانشگاهها، اعضای هیئت علمی،
عنوان انگلیسی
Structural Model of the Impact of Organizational Intelligence and Quantum Management Skills on Organizational Agility Capabilities (A Study in Higher Education)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effect of organizational intelligence and quantum management skills on organizational agility. This descriptive-correlational study was based on structural equations and the statistical population consisted of all principals of selected universities in Isfahan. The sample size was (N=165) people. The data collection tools were made of three Questionnaires Organizational Intelligence (Albrecht), quantum management skills (researcher made), and organizational agility capabilities (Sharifi and Zhang) whose reliability was estimated by Cronbach's alpha coefficient of 0.97, 0.92 and 0.93, respectively, and their content and construct validity and factor analysis respectively (Questionnaires) were approved. For analyzing data, correlation coefficient, regression and structural equation modeling were used. Findings indicated that organizational intelligence has significant positive and direct effect on organizational agility capability (P=0.001). Organizational intelligence has significant positive and direct effect on quantum management skills (P=0.001). Quantum management skills have significant positive and direct effect on organizational agility capability. Organizational intelligence (P=0.001) and Quantum management skills have significant positive and direct effect on organizational agility capability (P=0.001).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مهارتهای مدیریت کوانتومی, قابلیتهای چابکی سازمانی, هوش سازمانی, مدیران دانشگاهها, اعضای هیئت علمی
نویسندگان مقاله
محمدحسین سلیمی |
آموزش و پرورش
سعید رجایی پور |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سیدعلی سیادت |
استاد دانشگاه اصفهان
حمید بیدرام |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_242297_e80b09177637d1b382e30dfbc4205539.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات