این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۱۵۷-۱۸۱
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش مجازی بر سرمایه اجتماعی با میانجیگری یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی (در قالب الگویابی علی)
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مجازی بر سرمایه اجتماعی با میانجیگری یادگیری سازمانی در نظام آموزش عالی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه به تعداد 486 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران، نمونه آماری این پژوهش (214 نفر) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد شده سامسون و ساکو (2011)، سرمایه اجتماعی ناپاهیت و گوشال (1998) و یادگیری سازمانی نیف (2001) است. روایی ابزار از نظر متخصصان و پایایی مطابق آلفای کرونباخ گزارش شده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها مدلیابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان داد که اثر مستقیم آموزش مجازی بر سرمایه اجتماعی (41/0) مثبت و معنیدار است. اثر مستقیم آموزش مجازی بر یادگیری سازمانی (73/0) مثبت و معنیدار است. اثر مستقیم یادگیری سازمانی بر سرمایه اجتماعی (29/0) مثبت و معنیدار است. اثر غیر مستقیم آموزش مجازی بر سرمایه اجتماعی در آموزش عالی با میانجیگری یادگیری سازمانی (21/0) مثبت و معنیدار است. اثر کل آموزش مجازی بر سرمایه اجتماعی نیز (62/0) مثبت و معنیدار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مجازی، سرمایه اجتماعی، یادگیری سازمانی، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Effect of Virtual Education on Social Capital with Mediation Organizational Learning in Higher Education System (with Causal Modeling)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is the evaluation of the effect of virtual education on social capital with mediation of organizational learning in higher education system. The method of this study is correlational descriptive. The statistical population of this study was composed of all of the faculty members of University of Urmia (N=486). Through Cochran formula, 214 samples were determined and were selected via random sampling method. Gathering tool is standardized questionnaire data Virtual Education, Saekow & Samson) 2011), social capital (Napahid & Goshal, 1990) and Organizational Learning (Knif et al 2001). Reliability of the scales was confirmed by Cronbach’s
alfa
and validity of the scales was confirmed by experts. For analyzing data, structural equation modeling was employed.The results revealed that the virtual education has direct effect on social capital (0.41). The direct effect of the virtual education on the organizational learning (0.73) is also positive and significant. The organizational learning have a direct effect on social capital (0.29) and the indirect effect of virtual education on social capital (0.21) is positive and significant with mediation organizational learning. Finally, the whole effect of the virtual education on the social capital (0.62) was also positive and significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش مجازی, سرمایه اجتماعی, یادگیری سازمانی, آموزش عالی
نویسندگان مقاله
حسن قلاوندی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
زکریا احمدیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_46767_0aacce26e09b0f5fa415ae3f91a89571.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات