این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۱۷۵-۲۱۱
عنوان فارسی
اکوسیستم و بازار دانش: مبانی نظری و دادههای ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف از نگارش مقاله حاضر، تبیین چگونگی انگیزش، رشد، تعامل و هماهنگی عرضهوتقاضای دانش توسط بازار دانش در چارچوب «اکوسیستم دانش» بود. برای این منظور از روش پژوهش اسنادی در دو حوزه نظری و تجربی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در حوزه نظری نشان میدهند که بازار دانش، سازوکار تعاملی پویا و هوشمندی است که بهطور طبیعی در چارچوب اکوسیستم دانش شکل میگیرد و موجب تخصیص بهینه منابع کمیاب در فعالیتهای تولید، اشاعه، تجاریسازی و استفاده از دانش در نظام اقتصادی میشود. از اینرو، نهادی کلیدی برای کمک به توسعه اقتصادی دانشبنیان در یک کشور محسوب میشود. در حوزه تجربی، یافتههای پژوهش، نشاندهنده آن است که اکوسیستم دانش (بهطور عام) و بازار دانش (بهطور خاص) در اقتصاد ایران شکل نگرفتهاند. چون اقتصاد ایران زیستبوم مناسب برای شکلگیری و توسعه اکوسیستمهای دانش و درنتیجه بازار دانش نیست. از اینرو، تلاشهای دولت که بدون توجه به این مسئله صورت گرفتهاند، اثربخشی لازم را نداشتهاند. بنابراین، توسعه اکوسیستم و بازار دانش در ایران، نخست مستلزم اصلاح و بهبود زیستبوم آن است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عرضه دانش، تقاضای دانش، بازار دانش، اکوسیستم دانش، زیستبوم دانش،
عنوان انگلیسی
The Knowledge Ecosystem and Market: Theoretical Foundations and Data of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to explain how the knowledge demand and supply is motivated and coordinated by the knowledge market in the framework of the “Knowledge Ecosystem”. For this purpose, documentary research method has been used in both theoretical and empirical fields. Theoretical research findings show that the knowledge market is a dynamic and intelligent interactive mechanism that occurs naturally within the framework of the knowledge ecosystem and optimizes the allocation of scarce resources to production, commercialization and use of knowledge in the economy. It is therefore a key entity to help knowledge-based economic development. In the empirical field, the findings of the study indicate that the knowledge ecosystem (in general) and the knowledge market (in particular) have not formed in the Iranian economy. Because the Iranian economy is not a viable ecology for the formation and development of knowledge ecosystems and market. Therefore, the government's efforts to address this issue have not been effective. Therefore, the development of knowledge ecosystems and the knowledge market in Iran requires the improvement of their ecology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عرضه دانش, تقاضای دانش, بازار دانش, اکوسیستم دانش, زیستبوم دانش
نویسندگان مقاله
یعقوب انتظاری |
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_43629_706e78aa1beb90fab4c3d2e94f3ab84b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات