این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۹، شماره ۱۱۰، صفحات ۴۳-۶۷

عنوان فارسی شناسایی تأثیرات دروازه‌بانی الگوریتمی در پلتفرم‌های رسانه‌ای بر منافع عمومی کاربران
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیرات دروازه‌بانی الگوریتمی در پلتفرم‌های رسانه ­ای بر منافع عمومی کاربران در زمینه‌­ای ایرانی (پلتفرم و کاربر ایرانی)، طراحی شده است. این پژوهش با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم صورت گرفته و داده‌های آن از طریق برگزاری مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساخت­یافته با 18 خبره در حوزه‌ پلتفرم‌های رسانه­‌ای و همچنین سیاستگذاران اکوسیستم پلتفرمی به دست آمده اسِت. یافته ­ها در 7 مضمون اصلی طبقه ­بندی شده‌اند که عبارت‌اند از «تقویت دروازه‌بانی الگوریتمی در پلتفرم‌ها با کلان‌داده»، «شخصی‌سازی محتوا از طریق الگوریتم‌ها»، «نمایش تبلیغات بر اساس خواست بنگاه‌های اقتصادی»، «دروازه‌بانی الگوریتمی و محدودیت آزادی دریافت و انتشار محتوا»، «دروازه‌بانی الگوریتمی و حریم خصوصی کاربران»، «دروازه‌بانی الگوریتمی و قدرت شکل‌دهی به ساختار اجتماعی و فرهنگی» و «دروازه‌بانی الگوریتمی نگرش‌های سیاسی کاربران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد». یافته ­ها حاکی از آنند که تأثیر دروازه­بانی الگوریتمی در پلتفرم­ ها بر منافع کاربران، در سه بعد کلیِ مسائل مرتبط با «آزادی بیان کاربران»، «حریم خصوصی کاربران» و «تأثیرات سیاسی ـ اجتماعی پلتفرم­ ها» قابل طبقه‌بندی است. نتایج همچنین نشان می‌دهد که زمینه ایرانی دروازه‌بانی در پلتفرم‌ها، برای تأثیرات سیاسی و اجتماعی است هرچند برای تأثیرات اقتصادی چنین به نظر نمی‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه دروازه‌بانی، دروازه‌بانی الگوریتمی، الگوریتم، پلتفرم­‌های رسانه‌­ای‌، منافع عمومی ،

عنوان انگلیسی Identifying the Effects of Algorithmic Gatekeeping in Media Platforms on the General Interests of Users
چکیده انگلیسی مقاله This research was codacted to identify the effects of algorithmic gatekeeping in media platforms on the general interests of Iranian platform and users. The research was carried out using the qualitative approach and the theme analysis method. The data was collected through in-depth and semi-structured interviews with 18 experts in the field of media platforms as well as platform ecosystem policy makers. The findings were classified into 7 main themes, which are "developing algorithmic gatekeeping in platforms with big data", "Content personalization through algorithms", "Displaying advertisements based on the economic enterprises demand", "Algorithmic gatekeeping and restriction of freedom of receiving and Publishing content", "Algorithmic gatekeeping and user privacy", "Algorithmic gatekeeping and the power to shape social and cultural structure" and "Algorithmic gatekeeping affects users' political attitudes". The findings showed that the effect of algorithmic gatekeeping on platforms on the interests of users can be classified in three general dimensions of issues related to "users' freedom of expression", "users' privacy" and "social-political effects of platforms". The results also showed that the Iranian platforms gatekeeping is for political and social influences, although it does not seem to be the case for economic influences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظریه دروازه‌بانی, دروازه‌بانی الگوریتمی, الگوریتم, پلتفرم­‌های رسانه‌­ای‌, منافع عمومی 

نویسندگان مقاله سمیه لبافی |
دکتری مدیریت رسانه، استادیار پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)، تهران، ایران

علی اصغر کیاء |
دکتری روزنامه‌نگاری، استاد گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فاطمه نظریان |
کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_254598_2b69646dd0619889bb8905b2b9b6891e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات