این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۹، شماره ۱۱۰، صفحات ۶۹-۹۵
عنوان فارسی
بازخوردهای هیجانی و شناختی مخاطبان سریالهای پربیننده تلویزیونی نسبت به قهرمانان «سفید و مثبت» سریالها
چکیده فارسی مقاله
یکی از الگوهای رمزگذاری پیام در سریالهای صداوسیما، گنجاندن رمزگان مرجح سریال در قالب گفتوگوها و رفتار یک شخصیت «کاملاً سفید و مثبت» است. بررسی محتوای پربینندهترین سریالهای صداوسیما در 15 سال اخیر، رواج این الگو را در سریالهای صداوسیما نشان میدهد. مقاله حاضر که برگرفته از پژوهشهای نگارنده در حوزه مصرف سریالهای پربیننده صداوسیماست، بر نحوه مواجهه مخاطبان با این الگو و شخصیتها و نیز نحوه رمزگشایی آنان از این شیوه مرجح کردن رمزگان، تمرکز کرده است. یافتههای ارائه شده، از مصاحبههای نیمهساختاریافته فردی و گروهی با 74 نفر از مخاطبان سریالهای پربیننده صداوسیما استخراج شده و اظهارات آنان را در خصوص شخصیتهای سفید و مثبت سریالها و الگوی ذکر شده، در قالب بازخوردهای هیجانی و شناختی صورتبندی و ارائه کرده است. یافتهها، حاکی از آن است که بازخوردهای مشارکتکنندگان، عمدتاً در حوزه بازخوردهای هیجانی و شناختی منفی قرار میگیرند. بر اساس یافتهها و در توافق با دیدگاههای شناختی در خصوص هیجانات، مواجه مخاطبان با متون و سریالهای تلویزیونی بسیار پیچیدهتر از آن است که با گنجاندن پیام سریال در گفتار و رفتار «شخصیتهای کاملاً سفید و مثبت» و ارائه پیام مستقیم، بتوان مخاطب را تحتتأثیر قرار داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سریال های تلویزیونی، مخاطب، بازخورد هیجانی و شناختی، رمزگذاری/ رمزگشایی،
عنوان انگلیسی
The Emotional and Cognitive Feedbacks of the Audience of Popular Television Series About the "White and Positive" Heroes of the Series
چکیده انگلیسی مقاله
One of the patterns of encoding messages in TV series is to include the preferred codes of the series in the form of dialogues and behavior of a "quiet white and positive" character. Examining the content of the most watched TV series in the last 15 years shows the prevalence of this pattern in TV series. The present article, which is derived from the author's research in the field of the consumption of popular television series, focuses on how the audience encounters this pattern and characters, as well as how they decipher the preferred codes. The research data was collected through semi-structured individual and group interviews with 74 viewers of popular TV series. The findings showed that the feedbacks of the interviewees are mainly negative emotional and cognitive. Based on the findings and in agreement with the cognitive views about emotions, the audience's encounter with contents and television series is much more complicated than that by including the message of the series in the speech and behavior of " quiet white and positive characters" and Presenting a direct message can influence the audience.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سریال های تلویزیونی, مخاطب, بازخورد هیجانی و شناختی, رمزگذاری/ رمزگشایی
نویسندگان مقاله
محمد فتحینیا |
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_254599_1c35cb17dd8101ca6514f04616172379.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات