این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۹، شماره ۱۰۹، صفحات ۳۱-۵۷

عنوان فارسی جستاری بر هنجار رسانه‌ای مطلوب خبرگزاری بین‌المللی داخل کشور
چکیده فارسی مقاله تدوین یک چارچوب هنجاری رسانه‌ای؛ خاص خبرگزاری‌ بین‌المللی داخل کشور، ضرورتی تام دارد چرا که کلیه کارگزاران رسانه را یاری می‌دهد تا در انتشار و دروازه‌بانی خبر از هنجارها، ‌ارزش‌ها و باورهای فرهنگی ایران اسلامی بهره بگیرند. پژوهش حاضر، از روش کیفی برای فهم مسئله هنجار رسانه‌ای مطلوب خبرگزاری بین‌المللی داخل کشور بهره گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و کارشناسان حوزه رسانه و خبرگزاری با سابقه مدیریتی در زمینه خبر و رسانه خبری در برمی‌گیرند که پژوهشگران به‌طورهدفمند، پس از مصاحبه با 20 تن از آنان در حوزه مورد نظر به اشباع نظری دست پیدا کردند. یافته‌های حاصل از تحلیل تماتیک، دربرگیرنده سه تم اصلی «هنجارهای مرجعیت حرفه‌ای، هنجارهای کاربردی (سیاستی) و هنجارهای ارزشی» بوده است. بر اساس یافته‌های مرتبط با «هنجارهای مرجعیت حرفه‌ای»‌، از آنجا که پوشش‌ خبری خبرگزاری‌ها در حال حاضر، تحت تأثیر سلایق و جریان‌های خُرد و کلان اغلب سیاسی است و خط‌مشی‌های کلی نیز از جانب عوامل نامبرده تعیین می‌شوند، برنامه‌ریزی برای‌ نیل به مرجعیت حرفه‌ای ذیل یک هنجار رسانه‌ای، قادر است جایگاه و پایگاه خبرگزاری را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. یافته‌ها در خصوص «هنجارهای کاربردی (سیاستی)» نیز حاکی از آن است که خبرگزاری‌ها برای احراز اعتبار و کسب مرجعیت، بنا به بافت هر جامعه، ناچار از رعایت هنجارهای اجتماعی خاصی هستند. همچنین یافته‌های مرتبط با «هنجارهای ارزشی» نشان می‌دهند که خبرگزاری‌ها بنا به تأثیرشان از بافت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت، از اصول و هنجارهای ارزشی متفاوتی پیروی می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنجار رسانه‌­ای، خبرگزاری، تحلیل تماتیک، مصاحبه، پوشش خبری،

عنوان انگلیسی A Study on Desirable Media Norm of International News Agency in the Country
چکیده انگلیسی مقاله It is imperative to develop a normative media frame for the domestic international news agency. Because it helps all media agents to use the norms, values and cultural beliefs of Islamic Iran in gate keeping and publishing news. The study used a qualitative method to understand the desired media norm of international news agency in the country. The statistical population of this study was media and news experts with management background in news and news media field from whom 20 people were selected purposefully. Findings from thematic analysis includes three main themes: "norms of expertise authority, applied norms (policy), and value norms". Based on the findings related to the "norms of expertise authority", since the coverage of news agencies is currently influenced by the tastes and micro and macro political issues, which also determine general policies, planning to achieve expertise authority under a media norm is able to enhance the news agency's position. The findings of "applied norms (policy)" also indicate that news agencies must adhere to certain social norms in order to gain credibility and authority, depending on the context of each society. Findings related to "value norms" also show that news agencies follow different value principles and norms depending on their different cultural, political, social and economic contexts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هنجار رسانه‌­ای, خبرگزاری, تحلیل تماتیک, مصاحبه, پوشش خبری

نویسندگان مقاله مرضیه اکبرزاده |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

اکبر نصراللهی کاسمائی |
دکتری علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

ندا سلیمانی |
دکتری مدیریت رسانه، استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_252730_2ade0575646a725f663b4c5c9092d419.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات