این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۸، صفحات ۶۹-۹۹
عنوان فارسی
ارتقای سواد کشاورزی مبتنی بر عملکرد رسانهها در شرایط خشکسالی و کم آبی در شهر اصفهان (مورد مطالعه: رسانههای ترویجی)
چکیده فارسی مقاله
افزایش روزافزون جمعیت و اهمیت امنیت غذایی در جهان و با گسترش فنآوریهای ارتباطی و شبکه جهانی اینترنت، عصری جدید را در تاریخ ارتباطات جمعی رقم زده است. پژوهش حاضر، در پی آن است که از ظرفیت رسانهها بهطور عام و رسانههای ترویجی مرتبط با کشاورزی بهطور خاص در راه ارتقای سواد کشاورزی بهرهبرداران بهره جوید و بر این اساس، در پارادایم تفسیری مبتنیبر روششناسی کیفی، با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد، رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین، از طریق نمونهگیری نظری با کارشناسان حوزههای کشاورزی، رسانه و علوم ارتباطات، 42 مصاحبه عمیق انجام شده است. همچنین بهمنظور ارزیابی اعتبار، الگوی تدوین شده به 10 تن از استادان بهطور مجزا، ارائه و دیدگاههی آنان بهمنظور اصلاح و تعدیل اخذ شده است. پدیده اصلی پژوهش بهرهبرداری رسانهای برای توسعه و بهبود کشاورزی نام گرفت. شرایط علی خشکسالی و کم آبی، فقدان خبرگی، نبود تعهد در مسئولیت، فقدان تعامل، توانمند نبودن افکار عمومی، پنهانکاری و دروازهبانی سلیقهای شناسایی شده و عوامل مداخلهگر مباحث فیلترینگ و نبود دسترسی آزاد به برخی رسانهها ازجمله تلگرام و فیسبوک، همراه با فقدان انجمن ملی خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی، تنوع مخاطبان کشاورزی و تنوع مخاطبان رسانهای کشاورزی طی سه مرحله کدگذاری به دست آمده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد کشاورزی، بهبود کشاورزی، روزنامهنگاری کشاورزی و محیطزیست، آموزش و ترویج کشاورزی، رسانه ترویجی،
عنوان انگلیسی
Promoting Agricultural Literacy Based on Media Performance in Drought and Water Shortage Conditions in Isfahan (Case: Promotional Media)
چکیده انگلیسی مقاله
The growing population and importance of food security in the world and the development of communication technologies and the World Wide Web have marked a new era in the history of mass communication. The present study seeks to use the capacity of the media in general and agricultural media in particular to promote agricultural literacy. Using grounded theory method and with the systematic approach of Strauss and Corbin, 42 in-depth interviews were conducted whom selected by purposful sampling from experts in the fields of agriculture, media and communication sciences. Also, in order to evaluate the validity, the model was provided to 10 professors separately to obtain their views for correction and adjustment. The main idea of the research was called media exploitation for the development and improvement of agriculture.
Causes of drought and water scarcity were identified lack of expertise, lack of commitment to responsibility, lack of interaction, inability of public opinion, secrecy and gatekeeping. Interfering factors of filtering issues and lack of free access to some media, including Telegram and Facebook, along with the lack of a national association of active journalists in the field of agriculture, the diversity of agricultural audiences and the diversity of agricultural media audiences were achieved in three coding stages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد کشاورزی, بهبود کشاورزی, روزنامهنگاری کشاورزی و محیطزیست, آموزش و ترویج کشاورزی, رسانه ترویجی
نویسندگان مقاله
سیدمحمد موسوی |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
فائزه تقی پور |
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشیار گروه علوم ارتباطات و کسبوکار، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
احمدرضا گلپرور |
دکتری تولید و ژنتیک گیاهی، دانشیارگروه تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_249329_e00919826c746a4260eaf2618d489c89.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات