این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۲۵-۱۵۹
عنوان فارسی
تحلیل نقش تلویزیون در مدیریت بحران سیل بهار ۹۸
چکیده فارسی مقاله
پژوهش
حاضر،
با هدف تحلیل نقش تلویزیون در مدیریت بحران سیل بهار 1398،
با روش «تحلیل محتوای کیفی» و «تکنیک تحلیل مضمون»
انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، تمامی اخبار پخش شده شبکه خبر و اخبار شبانگاهی ساعت 21 شبکه یک سیما، در خصوص سیل بهار 98 را شامل میشود و روش نمونه گیری، هدفمند است. یافته های پژوهش نشان میدهد که در
مجموع 20 مضمون
پایه
و
9
مضمون
سازماندهنده،
ذیل
سه
مضمون
قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران
استخراج
شدهاند
.
در
مرحله قبل از بحران سه نقش آگاهسازی و هشداردهی، دیدهبانی، آموزش مصونیافته، در مرحله حین بحران، سه نقش خبررسانی، همراهسازی، دروازه بانی اطلاعات
و در مرحله پس از بحران سه نقش تحلیلگری، پاسخ طلبی و آرامش بخشی
شناسایی شدهاند.
تلویزیون
با رویکرد قانون طبیعی همزمان با بهره
گرفتن از رویکردهای
کمی و کیفی
به
تحلیل
خبرهای
منتشر شده
پرداخته است
.
راهبرد
رسانه ای
مورد
استفاده
د
ر
مواجهه
با
بحران
،
راهبرد
فعال
بوده و طرح
و
پیگیری
مسائل
و
مشکلات
با رویکرد انتقادی صورت گرفته است
.
در
زمینه
صحت
و
دقت
خبری
، با دروازه بانی اطلاعات سعی بر افزایش صحت
و
دقت
خبری
بوده و
در کنار
مدل
حرفه ای
در زمینه
حجم
و
جامعیت
خبری، این رسانه
به
مدل
سازمانی
گرایش
داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نقش، تلویزیون، مدیریت بحران، سیل، بهار 98،
عنوان انگلیسی
A Study on the Role of Television in Managing Flood Crisis on the Spring 2019 in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This research conducted to analyze the role of television in manaing flood crisis on the spring of 2019, using qualitative content analysis method and thematic analysis technique. The study population was all the broadcasted news from the IRNN channel and the evening news at 9 pm on the TV channel One about the spring flood of 2019, and the samples were selected through purposive technique. A total of 20 Basic themes, 9 organizing themes were extracted following three themes: before, during, and after crisis. Before crisis stage: three roles of awareness and warning, surveillance, safe training; during crisis stage: three roles of Informing, accompanying, information keeper, and after crisis stage: three roles of analysis, responsiveness, relaxing were identified. television has analyzed broadcasted news by quantitative and qualitative approaches With regard to natural law. The media strategy used in the face of crisis was active strategy and the laying out and follow-up of issues and problems was done with a critical approach. It was tried to increase the accuracy and truth in news broadcasting through information gatekeeping and along with the professional model in the field of news content and comprehensiveness, the media was oriented to the organizational model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نقش, تلویزیون, مدیریت بحران, سیل, بهار 98
نویسندگان مقاله
فاطمه تاجیک |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
سیدعلی رحمانزاده |
دکتری علوم ارتباطات، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
سیدوحید عقیلی |
دکتری علوم ارتباطات، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
داود نعمتی انارکی |
دکتری علوم ارتباطات، دانشیار گروه روزنامهنگاری و خبر دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_247106_814b38a6dcf9b4e356015aa4c77d6f69.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات