این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۸، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۶۱-۱۸۵

عنوان فارسی تأثیر اینستاگرام بر سبک زندگی: تصویر بدن، اختلال در تغذیه و مد (مورد مطالعه: زنان ۲۰ تا ۷۰ سال ساکن تبریز)
چکیده فارسی مقاله در عصر حاضر با ظهور شبکه‌های ارتباطی گسترده، سبک زندگی افراد جامعه تحت تأثیر قرار گرفته است. اینستاگرام یکی از پلتفرم‌های ارتباطی است که به‌واسطه تعاملی بودن و امکان انتشار و اشتراک‌گذاری عکس و محتوا، زمینه مقایسه را میان همسالان فراهم می‌آورد و بیش از همه باعث نارضایتی کاربران از تصویر بدن خود، اختلال در تغذیه و تغییر رویکرد نسبت به مد می‌شود. تغییر سبک زندگی تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی و تأثیرپذیری گروه‌های سنی مختلف همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری اینستاگرام بر سبک زندگی زنان تبریزی در سه بعد تصویر بدن، اختلال در تغذیه و مد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 385 نفر از زنان 20 تا 70 سال ساکن تبریز تشکیل داده‌اند. این پژوهش از نوع همبستگی و روش آن پیمایشی بوده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و با روش نمونه‌گیری احتمالی از نوع تصادفی گردآوری شده و نتایج نشان داده است که بین میزان ساعات استفاده از اینستاگرام و نگرش زنان نسبت به تصویر بدن خود، اختلال در تغذیه و مد، رابطه معنادار وجود دارد چنان‌که با افزایش ساعات استفاده از اینستاگرام، تمایل زنان در خصوص مد، به سبک مدرن افزایش‌ می‌یابد و این، بر نوع نگرش‌شان نسبت به بدن خود تأثیر می‌گذارد و آنان را به کنترل وزن و اختلال در تغذیه ترغیب می‌کند. بر اساس این پژوهش، اینستاگرام بیشترین تأثیر را در میان ابعاد سبک زندگی بر روی مد گذاشته است. عوامل زمینه‌ای همچون شاخص توده بدنی، سن، درآمد، وضعیت تأهل و وضعیت شغلی نیز پیش‌بینی‌کننده‌هایی قوی بودند که تأثیرگذاری رسانه را شدت می‌بخشیدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینستاگرام، تصویر بدن، تغذیه، زنان، مد،

عنوان انگلیسی The Effect of Instagram on Lifestyle: Body Image, Eating Disorders and Fashion (Case: Women Aged 20 to 70 Years Living in Tabriz)
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays With the advent of widespread communication networks,  people‘s lifestyle has been influenced. Instagram is one of the communication platforms that, due to its interactivity and the possibility of publishing and sharing photos and contents, provides the ground for comparison among peers, and also causes users dissatisfaction with their body image, eating disorders,  changing their attitudes toward fashion. researchers have always interested in Lifestyle changes under the influence of social media and the influence of different age groups. The aim of the study was to investigate the impact of Instagram on the lifestyle of Tabriz women in three dimensions of body image, eating disorders, fashion. The statistical population consisted of 385 women aged 20 to 70 years living in Tabriz. The research was correlational and conducted through a survey. Data were collected using a questionnaire and from samples selected randomly. The results showed that there was a significant relationship between the number of hours of using Instagram and women's attitudes toward their body image, eating disorders and fashion. With the increase of using Instagram hours, women's attitudes toward fashion and modern lifestyle increases, and this, affects the way they look at their bodies and encourages them to control their weight and eating disorders. According to the findings, Instagram has the most influence on mode among the dimensions of lifestyle. Underlying factors such as body mass index, age, income, marital status, and employment status were also strong predictors that intensified media influence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اینستاگرام, تصویر بدن, تغذیه, زنان, مد

نویسندگان مقاله مهرداد احمدی |
دکتری مدیریت رسانه، استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، ایران

یاسمین مولانا |
کارشناسی ارشد ، مدیریت رسانه، دانشگاه پیام‌نور، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_247105_f3fd247581e99f37eaa27ad6c92504fa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات