این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۸، شماره ۱۰۷، صفحات ۱۸۷-۲۰۹

عنوان فارسی رسانه ملی و توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی: بررسی مؤلفه‌های مؤثر بر هم‌افزایی رسانه‌ای
چکیده فارسی مقاله از میان برداشته شدن مرزهای زمان و مکان با توسعه رسانه‌ها، علاوه بر تسهیل ارتباطات میان‌فرهنگی جایگاه رسانه‌ها را نیز برجسته کرده است. در این میان، بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. حال پرسش اصلی مقاله حاضر این است که باتوجه‌به نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی، چه مدلی را برای هم‌افزایی رسانه‌ها می‌توان ارائه کرد؟ پس از بررسی ادبیات نظری و تجربی پژوهش و نیز مصاحبه‌های عمیق با خبرگان از تکنیک دلفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل صاحبنظران رسانه و ارتباطات میان‌فرهنگی بوده و برای رسیدن به این جامعه، افراد دارای ویژگی‌های مورد نظر برای انجام مصاحبه و دلفی انتخاب شده‌اند. نمونه پژوهش از طریق فهرستی منتخب از 30 نفر از خبرگان گزینش شده‌اند و نتایج نشان داده است که بازتعریف مفهوم قوم‌گرایی، همگرایی اقوام، افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی، همچنین مفهوم هویت ملی، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی، ارائه مشترکات فرهنگی و نمایش ندادن تعارضات میان‌فرهنگی، از مهم‌‌ترین کارکردهای رسانه‌های ملی در توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی از منظر خبرگان بوده‌اند. بر مبنای همین یافته‌ها، پیشنهادهایی نیز برای کاربست در رسانه‌های ملی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه ملی، توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی، رسانه‌های جمعی، هویت، هم‌افزایی رسانه،

عنوان انگلیسی National Media and the Development of Intercultural Communication: A Study of the Components Affecting Media Synergy
چکیده انگلیسی مقاله Blouring boundaries due to development of media, while facilitating intercultural communication, has also highlighted the position of media. So, in this era examining the role of national media is very important. The main question of this article is what model can be provided for media synergy for developing intercultural communication? theoretical and experimental literature were studied and in-depth interviews with experts were conducted using the delphi technique. The statistical population included media and intercultural communication experts, from whom 30 people with the desired characteristics were selected for the interview. The results showed that redefining the concept of ethnicity, ethnic convergence, increasing social capital and cultural capital, as well as the concept of national identity, increasing cultural and ethnic empathy, providing cultural commonalities and not representing intercultural conflicts, were the most important functions of national media in developing intercultural communication in the experts’ point of view. Finally it was provided some suggestions to national media Based on these findings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه ملی, توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی, رسانه‌های جمعی, هویت, هم‌افزایی رسانه

نویسندگان مقاله محمد مجاور شیخان |
دکتری علوم ارتباطات، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی سروش


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_247108_9ac9f1b30185898a46b5420046ffaeea.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات