این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۶، صفحات ۱۷۵-۲۰۹
عنوان فارسی
نفرتپراکنی جنسیتی آنلاین در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی: زنستیزی کاربران ایرانی شبکه توییتر)
چکیده فارسی مقاله
با همهگیری رسانههای اجتماعی و دموکراتیک شدن دسترسی به فضای مجازی، شاهد تشدید مسائلی همچون نفرتپراکنی جنسیتی و زنستیزی هستیم؛ پژوهش حاضر درصدد بررسی راهبردهای گفتمانی غالب در بازتولید کلیشههای زنستیزانه در توییتر، از سوی کاربران ایرانی و واکاوی این مسئله است که فضایی توییتر، آگونیستی یا فضایی آنتاگونیستی است. این پژوهش با بهرهگیری از نظریه «فنای نمادین زنان» بهعنوان چارچوب نظری و آرای شانتال موفه، روش تحلیل گفتمانی «وداک» و نمونهگیری هدفمند نظری از توییتهای منتشرشده در توییتر صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که زنستیزی در باب خانهداری، محدودیت زنان، جملات موهنِ زنستیز به مردان، نسبت دادن صفات زننده، بیخردی و کلیشههای جنسیتی درباره زنان رخ میدهد و توییتر با اینکه به سبب تعاملی بودن توانسته است فضا را رقابتی کند، محتوای منتشر شده در آن، حاکی از ژرفبودگی بعد آنتاگونیستی امر سیاسی است که به تعارضهای سیاسی ـ جنسیتی، وجههای خصومتمدار میبخشد درواقع توییتر، نهتنها نتوانسته در باب برابریهای جنسیتی و گفتوگویی به ثبات برسد بلکه باعث تقویت فضایی آنتاگونیستی شده است که به بیان موفه، حکایت از شکست در تحقق دموکراسی دارد. بهعبارتدیگر، این رسانه از مدیریت فضا ناتوان بوده و دوگانه مرد/ زن بهمثابه دیگری، در آن شدت بیشتری یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نفرتپراکنی، زنستیزی، توییتر، تحلیل گفتمان، آنتاگونیسم،
عنوان انگلیسی
Online Gender Hate Speech on Social Media (Case: Misogyny of Iranian Twitter Users)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, we can see increasing problems such as gender-based hate speech and xenophobia, with the spread of social media and the democratization of cyberspace access. The aim of the article is the dominant discourse strategies in reproducing anti-feminist stereotypes on Twitter by Iranian users and to study whether the Twitter space is agonistic or antagonistic. The theoretical framework of The research is "symbolic annihilation of women" with regard to Chantal Muffe’s point of view. The research conducted by the method of discourse analysis of Ruth Wodak and the samples were selected by purposeful sampling way from tweets published on Twitter. The results showed that misogyny occurs in terms of housekeeping, women restraint, abusive sexist remarks, attributing vulgar traits, irrationality, and gender stereotypes about women. Although Twitter has been able to make the space competitive due to its interactivity, the content published in it shows the depth of the antagonistic dimension of politics, which gives politico-gender conflicts a hostile aspect. In fact, Twitter has not only failed to stabilize gender equality and dialogue, but has also strengthened the antagonistic atmosphere that, according to Muff, indicates a failure in the realization of democracy. In other words, this medium is incapable of managing space, and the male / female duality, as the "other", has intensified in it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نفرتپراکنی, زنستیزی, توییتر, تحلیل گفتمان, آنتاگونیسم
نویسندگان مقاله
مسعود تقیآبادی |
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
حمید تقیآبادی |
دکترای ادبیات فارسی، معاون شعبه بینالمللی دانشگاه آزاد اسلامی، شعبه افغانستان
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_244470_854c3f9430199e106cc4e908295f4dd4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات