این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۶۷-۹۱
عنوان فارسی
سندرم رسانههای پرمخاطب کم اعتبار بررسی اعتبار منبع در کانالهای خبری پربازدید تلگرام
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، به بررسی اعتبار منبع در کانالهای خبری پربازدید تلگرام پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده که با روش تحلیل محتوا اجرا شده است. جامعه آماری، تمام پستهای خبری را در پیامرسان تلگرام از اول مهر تا پایان اسفند سال 1396 در برمیگیرد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و هفته آماری، 5 کانال خبری و 3160 خبر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند و یافتهها نشان داده است که برخی از کانالهای خبری نامعتبر، با وجود آمار بالای انتشار اخبار جعلی، بازدیدکننده بسیار و نرخ بازنشر بالایی داشتهاند. همچنین مخاطبان کانالهای خبری فارسی، اخبار جعلی را بیشتر بازدید و بازنشر کردهاند. اخبار جعلی، بهطور متوسط، بیش از 97 هزار بازدید و بازنشر، بیشتر از اخبار صحیح داشته است. شناسایی سندرم رسانههای پُرمخاطب کم اعتبار، نشاندهنده نوعی ناهنجاری مزمن در فضای رسانهای ایران است که اثرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بر جامعه خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتبار منبع، رسانههای نوین، تحلیل محتوا، اخبار جعلی، کانالهای خبری تلگرام،
عنوان انگلیسی
Low Credibility Media Syndrome; a Study on the Source Credibility in the Most Visited News Channels of Telegram
چکیده انگلیسی مقاله
The present study examines the validity of the source in the most visited news channels of Telegram. The research method is descriptive-analytical and conducted by content analysis. The statistical population includes all news posts in Telegram messengers from October 2017 to March 2018. 5 news channels and 3160 news items were selected Using stratified sampling method and weekly
statistics
. The findings showed that some unreliable news channels had a large number of visitors and a high forwarding rate, despite a large number of fake news outlets. Also, the audience of Persian news channels has visited and forwarded fake news more. Fake news, with an average of more than 97,000 views and forwarding, has been circulating more than true news. The syndrome of low-validity of most visited media is a sign of a chronic anomaly in the Iranian media environment that will have social, economic, cultural and security effects on society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعتبار منبع, رسانههای نوین, تحلیل محتوا, اخبار جعلی, کانالهای خبری تلگرام
نویسندگان مقاله
قادر باستانی |
دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
اکبر نصراللهی |
دکتری مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
اسماعیل سعدیپور |
دکتری روانشناسی عمومی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_40324_e3123c3dd944e2ce3b6d9b31318f4a3a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات