این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۷، شماره ۱۰۴، صفحات ۹-۴۰

عنوان فارسی الگوی مفهومی نظام رسانه‌ای در اندیشه امام و رهبری <br> DOR: ۲۰.۱۰۰۱.۱.۲۵۳۸۲۹۷۷.۱۳۹۹.۲۷.۴.۱.۴
چکیده فارسی مقاله تحولات اخیر در حوزه رسانه، حیطه عمل دولت‌ها را به چالش کشیده و حاکمیت‌ها را ناچار به اتخاذ تدابیری کرده است تا افکار عمومی کشور خود را مدیریت کنند. در ایران نیز یکی از مضامین اصلی که در خصوص وضعیت جاری رسانه‌ها در بین صاحبنظران مطرح است، غفلت سیاستگذاران از اهمیت تغییراتی است که در حوزه رسانه رخ داده است. جامعه رسانه‌ای کشور از نبود چارچوب کلانی که نقش تمامی بازیگران و حدود و ثغور فعالیت آنان را پوشش دهد، رنج می‌برد و به طراحی و ایجاد نظام جامع و کارآمدی که اجزای مختلف نظام سیاسی، حرف‌ه­ای و اداری را تحت پوشش دهد، نیاز دارد. در این میان، جمهوری اسلامی به دلیل ابتنا بر مبانی اسلام که در افکار و دیدگاه‌های رهبران آن متجلی است، نظام رسانه‌ای خاص خود را می‌­‌‌طلبد. پژوهش حاضر، با استفاده از نظریه داده‌بنیاد، بر اساس مدل چهاروجهی، ذیل ابعاد معنایی، محتوایی، ساختاری و زمینه‌­ای، مؤلفه‌ها و شاخص‌های نظام رسانه‌ای برگرفته از مبانی فکری رهبران انقلاب اسلامی را در قالب الگوی مفهومی ارائه داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، نظام رسانه‌ای، الگوی مفهومی، رهبران انقلاب اسلامی،

عنوان انگلیسی Conceptual Model of Media System in Imam Komeini and Supremeleader Thought
چکیده انگلیسی مقاله Recent developments in  media have challenged the governments actions to make suitable decisions to manage their country's public opinion. One of the main issues in the field of media among experts in iran is the Policymakers' neglect of the importance of the changes that have taken place in the field of media. Iranian media is in the challenge of lacking a comprehensive framework to include the role of all actors and the scope of their activities, and needs to design and create a comprehensive and efficient system that encompasses the various components of the political, professional and administrative system. The Islamic Republic of iran needs a specific media system due to its principles based on Islam, which is reflected in the thoughts and views of its leaders. This study presented the components and characteristics of the media system based on the Islamic Revolution leaders point of views in the form of a conceptual model, using grounded theory, based on a four-dimensional model, including semantic, content, structural and contextual dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه, نظام رسانه‌ای, الگوی مفهومی, رهبران انقلاب اسلامی

نویسندگان مقاله اکبر رضائی |
دکتری مدیریت راهبردی فرهنگی، دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران

حسن خجسته باقرزاده |
دکتری مدیریت راهبردی، دانشیار دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_46222_6cd8b3596a779d35f70b497532ecc33e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات