این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۷، شماره ۱۰۴، صفحات ۶۳-۹۱

عنوان فارسی شعار انتخاباتی دولت‌های پسا انقلابی ایران (۱۳۹۶-۱۳۵۸): گذار از ارزش بقاء به عصر پسا بقاء <br> ۲۰.۱۰۰۱.۱.۲۵۳۸۲۹۷۷.۱۳۹۹.۲۷.۴.۳.۶ :DOR
چکیده فارسی مقاله شعارهای انتخاباتی جامعه ایران، دوران گذاری را طی 40 سال اول انقلاب تجربه کرده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی دولت‌های پسا انقلابی ایران بین سال‌های 1358 تا 1396 بر مبنای نظریه ارزش بقاء و ارزش وجودی رونالد اینگلهارت (متفکر نوسازی و پسانوسازی) بوده است. روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوای کیفی و ابزار آن، داده‌های تاریخی دولت­‌های پس از انقلاب 1357 است که به روش دموکراتیک و بر اساس آرای انتخاباتی، سکان نظام را بر عهده گرفته‌اند. جامعه آماری، تمامی شعارهای دولت‌های منتخب و حجم نمونه به روش تمام‌شماری، 12 مورد پوستر را دربرمی‌گیرد و سازوکار انتخاب، تعمدی، هدفمند و غیرتصادفی بوده است. بر اساس نتایج، طبق نظریه بقاء (کمیابی) و فرامادی (ابراز وجود) اینگلهارت، شعارها در دهه 60 دارای ارزش‌های مادیگرایانه ـ ملی (فقرزدایی، مستضعفان، رفع بیکاری، عدالت اقتصادی، رونق تولید)، در دهه 70 برخوردار از ارزش‌های پسا مادی ملی (مدارای اجتماعی، عدالت اجتماعی، اخلاق، هنجارهای اجتماعی، توسعه مدنی) و در دهه 90 شامل طیفی از ارزش‌های پسا مادی، مادی ـ ملی و فراملی (برابری طبقاتی، توسعه اجتماعی، حل بحران‌های اقتصادی، پیام اخلاقی جهانی، فرهنگ سیاسی، ارزش دموکراتیک) بوده‌اند؛ جهت آنها از طبقه پایین، به طبقه متوسط و در نهایت، طبقات ترکیبی (پایین، متوسط و بالا) و از سطح محلی ـ ملی، به سطح جهانی ـ فراملی چرخش داشته و کانون اشتراک‌شان، مسئله طبقاتی ـ اقتصادی (بهبود پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، رفع فقر و بیکاری، کاهش فاصله طبقاتی جامعه) بوده است و نوعی گذار از دوره کمیابی یا ارزش‌های بقاء (ناامنی غذایی، بی‌ثباتی اقتصادی و نیازهای مادی، کارکردی ـ عینی) به سمت ارزش‌های ابراز وجود یا دوران بلوغ توسعه (ارزش‌های دموکراتیک، جهانی، زیباشناختی و انتزاعی) را تجربه کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دولت‌های پسا انقلابی، ارزش‌ بقاء، ابراز وجود، سیاست خارجی، رونالد اینگلهارت،

عنوان انگلیسی Electoral Slogan of Post-Revolutionary Governments of Iran (1979-2017): Transition from the Survival Value to the Post-Survival Era
چکیده انگلیسی مقاله The electoral slogans of the Iranian society have experienced a transformation during the first 40 years of the revolution. The purpose of this study was to analyze the content of the election slogans of post-revolutionary Iranian governments between 1979 and 2017 based on the theory of survival value and existence value of Ronald Inglehart (modernization and post-modernization expert). The research method is qualitative and data were collected from the post-revolutionary governments. The statistical population was all the slogans of the elected governments from which 12 posters were selected by porpusful sampling techniqe. The results showed that Slogans were materialistic-national values (poverty alleviation, the poor, employment, Economic justice, production boom) in the 1980s, national post-material values (Social tolerance, social justice, ethics, social norms, civic development) in the 1990s, A range of post-material, material-national and transnational values (Class equality, social development, resolving economic crises, global moral message, political culture, democratic value) in the 2000s. Their direction shifted from the lower to the middle class and finally, the composite classes (lower, middle, and high) and from the local-national level to the global-transnational level. Their common denominator was the class-economic issue (improving the socio-economic situation, eliminating poverty and unemployment, reducing the class distance of society). They experienced a kind of transition from a period of scarcity or survival values (food insecurity, economic instability and material, functional-objective needs) to assertive values or a period of developmental maturity (democratic, global, aesthetic and abstract values).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دولت‌های پسا انقلابی, ارزش‌ بقاء, ابراز وجود, سیاست خارجی, رونالد اینگلهارت

نویسندگان مقاله طاها عشایری |
دکتری علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

اعظم رجبی‌نسب |
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، مدرس دانشگاه جامع علمی و کاربردی، تهران، ایران

ایوب منتی |
دکتری روابط بین‌الملل، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فهیمه رضایی |
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی https://cr.iribresearch.ir/article_241997_a4981a3be850ced7f7916e762cf5abda.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات