این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های ارتباطی
، جلد ۲۷، شماره ۱۰۳، صفحات ۱۴۹-۱۷۹
عنوان فارسی
سناریوهای سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴
چکیده فارسی مقاله
سناریوپردازی فرایندی نظاممند و روشمند است که در فضاهای پیچیده و دارای عدم قطعیت، افراد و سازمانها را در برنامهریزی و تصمیمگیری توانمندتر میسازد. پژوهش حاضر، از این روش و رویکرد، بهمنظور شناخت فضاهای پیشروی سیما در برنامههای سرگرمکننده استفاده کرده است. سرگرمی نقش بسیار مهمی در جذب مخاطب، فرهنگسازی و نیز درآمدزایی برای رسانهها و شرکتها دارد. در این پژوهش، ابتدا با بهرهگیری از الگوی شوارتز، پیشرانها و مؤلفههای کلیدی سیستم استخراج شده است و سپس، از نرمافزار سناریوویزارد برای تحلیل ساختاری و بررسی چگونگی اثرگذاری و اثرپذیری عدم قطعیتها نسبت به هم و آنگاه، استخراج فضاهای سناریویی استفاده شده است. در نهایت نیز 3 سناریوی سازگار و محتمل در ارتباط با آینده سرگرمی در سیما ـ شامل سناریوی سنگربندی، سناریوی فرگشت و سناریوی دگردیسی ـ استخراج و توصیف شدهاند و در پایان، پس از روایت هر سناریو، از طریق جمعبندی یافتههای موجود در پنلهای خبرگی، توصیههای راهبردی در خصوص آینده سرگرمی در تلویزیون برای مدیران و سیاستگذاران ذیربط ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سناریوپردازی، سیمای جمهوری اسلامی ایران، سرگرمی، آیندهپژوهی، عدم قطعیت،
عنوان انگلیسی
Entertainment Scenarios on the Islamic Republic of Iran TV in Media Perspective Document 1404
چکیده انگلیسی مقاله
Scenario planning is a systematic and methodical process that enables individuals and organizations to plan and make decisions in complex and uncertain spaces. The present study was conducted to identify the Upcoming Opportunities of the TV in the field of entertainment programs by usnigg this method. Entertainment plays a very important role in attracting the audience, culturalization and also generating income for the media and companies. In this study, first the drivers and key components of the system were extracted using the Schwartz model. Then, the scenario wizard software was used for structural analysis and to examine how the uncertainties affect each other and then extract the scenario opportunities. After that, 3 compatible and probable scenarios related to the future of entertainment on TV- including the protective scenario, the adopting scenario and the evolution scenario - were extracted and described. Finally, after presenting each scenario, strategic advice on the future of television entertainment is provided to relevant managers and policymakers by summarizing the findings in the expert panels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سناریوپردازی, سیمای جمهوری اسلامی ایران, سرگرمی, آیندهپژوهی, عدم قطعیت
نویسندگان مقاله
احد رضایان قیهباشی |
دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه تهران، پژوهشگر همکار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
احسان مرزبان |
دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
امید جهانشاهی |
دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://cr.iribresearch.ir/article_40325_882e0056eb085b170fe88f341ad4b06d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات