این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین در تصمیم گیری، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۲۵

عنوان فارسی بازاریابی مکان محور بانکها با استفاده از مدل جدید ژئومارکتینگ مبتنی بر زیرساخت داده مکانی(SDI) (مطالعه موردی: شهر سمنان)
چکیده فارسی مقاله در دنیای امروز که پویایی داده‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، استفاده از زیرساخت داده‌مکانی (SDI) می‌تواند بستری را برای به اشتراک گذاری داده‌های مکانی به‌وجود آورد. جایگزین نمودن SDI به‌جای GIS در ژئومارکتینگ فصل جدیدی از بازاریابی الکترونیکی بر مبنای اطلاعات مکانی را ایجاد می‌نماید. ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI نقایص و ضعف‌های عدم به‌هنگام بودن لایه‌های اطلاعات مکانی در ژئومارکتینگ مبتنی بر GIS را برطرف می-سازد. در این پژوهش مدل جدیدی از بازاریابی مکان‌محور ارائه شده که برای اولین بار از زیرساخت داده‌های مکانی بهره می‌گیرد. در این راستا بر اساس داده‌های مکانی موجود ابتدا شهر سمنان به 139 حوزه آماری یا منطقه شهری تقسیم شده است. با به اشتراک گذاری پایگاه‌های داده دستگاه‌های اجرایی متولی در بستر زیر‌ساخت داده‌مکانی شاخص‌های اصلی جمعیتی و اقتصادی مرتبط با بازاریابی بانک‌ها انتخاب گردید. از طریق روش‌های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره شاخص‌های مؤثر بر تعداد شعب بانکی محاسبه شده است. شاخص تعداد کسب و کار با ضریب 0.598 بیشترین تأثیر را در تعداد شعب بانک‌ها در هر منطقه داشته است. در نهایت با استفاده از شاخص‌های جمعیتی، اقتصادی و جغرافیایی مورد اشاره و بهره‌گیری از روش تاپسیس مناطق شهر سمنان از لحاظ شاخص-های بازاریابی بانک‌ها اولویت‌بندی شد که منطقه70 دارای اولویت نخست می‌باشد. نتایج مدل تصمیم‌گیری چند‌شاخصه به‌عنوان یک متغیر مکانی وابسته در مدل ژئومارکتینگ مبتنی بر SDI لحاظ گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ژئومارکتینگ، زیرساخت داده مکانی (SDI)، بانک ها، تاپسیس، شهر سمنان،

عنوان انگلیسی Location-Based marketing of banks by using a new Geomarketing model based on Spatial Data Infrastructure (Case study: Semnan city)
چکیده انگلیسی مقاله In today's world where dynamics of data are so important, using of Spatial Data Infrastructure (SDI) can provide a platform for spatial data sharing. Replacing SDI with GIS in Geomarketing Creates new chapter on Spatial Information-Based e-marketing. SDI-based Geomarketing fixes the flaws and shortcomings of spatial information layers in GIS-based Geomarketing. In this research, a new model of location-based marketing is presented, which uses spatial data infrastructure for the first time. In this regard, based on the available spatial data, Semnan city is divided into 139 statistical areas or urban areas. By sharing the databases of the related executive agencies in the context of spatial data infrastructure, the main demographic and economic indicators related to bank marketing were selected. Through statistical methods of correlation coefficient and multivariate regression, the effective indicators on the number of bank branches have been calculated. The number of businesses index with a coefficient of 0.598 had the greatest impact on the number of bank branches in each region. Finally, using the mentioned demographic, economic and geographical indicators and using the TOPSIS method, the regions of Semnan city were prioritized in terms of banks' marketing indicators, and region 70 has the first priority. The results of the Multiple Attribute Decision Model are considered as a dependent spatial variable in the SDI-based Geomarketing model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ژئومارکتینگ, زیرساخت داده مکانی (SDI), بانک ها, تاپسیس, شهر سمنان

نویسندگان مقاله رضا عبداله زاده |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

حسین وظیفه دوست |
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علیرضا وفایی نژاد |
دانشیار دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.saim.ir/article_251290_e9d2f87338400f71c0bdfbdedced9205.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات