این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۸، شماره ۴، صفحات ۱۴۲۹-۱۴۵۵
عنوان فارسی
تاثیر فرآیند جستجوی اطلاعات مبتنی بر وظایف کاری در یادگیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
امروزه، در پژوهشهای علوم کتابداری و اطلاعرسانی (علم اطلاعات و دانششناسی)، پیوندِ بین فرایند جستوجو و یادگیری بسیار مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
به نظر میرسد
که
جستوجو برای یادگیری سبب جستوجوی اکتشافی شده و جستوجوی اکتشافی به کاربران در کشف مفاهیم کمک میکند تا بر عدم قطعیت خود غلبه کنند و در نهایت، به یادگیری منجر شود. آنچه که بهندرت مورد توجه قرار گرفته، میزان تأثیر فرایند جستوجو بر یادگیری و میزان تغییر دانش تا رسیدن به سطح خبرگی است. ازاینرو،
مقاله حاضر بر اساس یافتههای پژوهشی با هدف تعیین تأثیر فرایند جستوجوی اطلاعات مبتنی بر وظایف کاری در یادگیری تدوین گردید. برای این منظور از یک طرح نیمهتجربی از نوع تکگروهی با پیشآزمون-پسآزمون در سال 1400 استفاده شد. جامعه آماری دانشجویان، ترم شش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بودند که در این پژوهش 38 نفر از این دانشجویان بهطور تصادفی در پژوهش مشارکت کردند. ابتدا، یک کارگاه آموزشی بهمنظور آشنایی با ترسیم نقشه مفهومی و کارگاه جستوجو در منابع اطلاعاتی برگزار گردید. سپس، به دانشجوها دو وظیفه کاری (پیچیده و ساده) داده شد و از آنها خواسته شد که قبل و بعد از جستوجو نقشههای مفهومی خود را در ارتباط با وظیفه کاری ترسیم نمایند. برای توصیف و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، از نمرهگذاری نقشه مفهومی (نوعی آنالیز محتوای کمی) برای تعیین میزان یادگیری، روش اقلیدسی برای بررسی میزان تغییر دانش تا رسیدن به سطح خبرگی و روش مقایسه زوجی برای بررسی تفاوت میزان یادگیری قبل و بعد از جستوجو استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت میانگین قبل و بعد از جستوجو در هر دو سناریو معنادار بود (001/0P<). همچنین با اطمینان بالا میانگین نمرات قبل و بعد از جستوجو با نمره نقشه مفهومی تفاوت معنادار داشت؛ ولی تفاوت در مقایسه با میزان رشد یادگیری با توجه به نمره خبره پایین بود. همچنین، تفاوت میانگین نقشه مفهومی بین سناریوی پیچیده و ساده معنادار نبود. نتایج نشاندهنده اثربخشی جستوجو بهعنوان یک روش یادگیری بود. بنابراین، پیشنهاد میشود، اساتید کتابداری و اطلاعرسانی (علم اطلاعات و دانششناسی) جستوجو را بهعنوان یک روش یادگیری در کنار سایر روشها برای افزایش آگاهی و پرورش مهارتهای تفکر خلاق در جامعه دانشگاهی معرفی نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرایند جستوجو، وظایف کاری، یادگیری، نقشه مفهومی، دانشجویان پرستاری،
عنوان انگلیسی
The Impact of Task-Based Information Searching on Students' Learning
چکیده انگلیسی مقاله
Currently, in the researches of library and information sciences, the relationship between the process of searching and learning is discussed a lot. It seems that the search to learning has led to exploratory search and exploratory search has helped users discover concepts in order to overcome their uncertainty and finally, achieve learning. What has been neglected is the extent to which searching process affects learning and the degree of knowledge change until one reaches the level of expertise. Hence, the present study was compiled on research findings with the aim of determining the impact of the information search process based on work tasks on learning. For this purpose, a semi-experimental one-group design with pre-test and post-test was used in 2021. The statistical population was the nursing students of Bushehr University of Medical Sciences in their sixth semester, and 38 of these students randomly participated in this study. First of all, an educational workshop with the aim of getting familiar with drawing conceptual map and a search training workshop were held. Afterwards, the students were assigned two tasks and they were asked to draw their conceptual maps before and after searching. In order to describe and analyze the information in this research, conceptual map scoring (a type of quantitative content analysis) was used to determine the degree of learning, the Euclidean algorithm was used to assess the degree of knowledge change until reaching the level of expertise, and the pairwise comparison method was used to evaluate the difference in the degree of learning before and after the search. The outcomes indicated that the mean difference before and after the search was significant in both scenarios (P<0.001). Also, there was a significant difference between the mean scores before and after the search and the score of the conceptual map, with high confidence. However, it was low, compared to the rate of learning growth according to the expert score. Besides, the difference between the mean of the conceptual map in the complex and simple scenarios was not significant. The results demonstrated the effectiveness of search as a learning method, so it is suggested that librarians and information professors introduce searching as a learning method along with other methods to increase awareness and develop creative thinking skills in the academic community.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرایند جستوجو, وظایف کاری, یادگیری, نقشه مفهومی, دانشجویان پرستاری
نویسندگان مقاله
فرخنده قاسمی |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
حکیمه واحدپرست |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
مهستی گنجو |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
لیلا دهقانی |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_701395_7c7d0cf701507e50e163e041b662706d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات