این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۹۸۹-۱۰۱۶
عنوان فارسی
بررسی مدل ذهنی دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به موتور کاوش گوگل
چکیده فارسی مقاله
وب یکی از کانالهای اصلی کسب اطلاعات است و استفاده از موتورهای کاوش بهعنوان متداولترین روش دستیابی به این اطلاعات محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر تعیین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، توصیفی- پیمایشی است. ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها عبارتاند از: مصاحبه نیمهساختاریافته (با استفاده از مقیاس کمال مدل ذهنی «لی»، و سؤالات طراحیشده) و مشاهده مستقیم (فیلم ضبطشده از رفتار اطلاعیابی کاربر). جامعه پژوهش نیز شامل دانشجویان در حال تحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی در گروه فنی- مهندسی و علوم انسانی/ اجتماعی بودند که از هر گروه 15 نفر (جمعاً 30 نفر) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش نشان داد که 80 درصد دانشجویان مدلهای ذهنی ناقص و 20 درصد مدلهای ذهنی خوبی داشتند و البته، هیچکدام از دانشجویان مدلهای ذهنی کاملی نداشتند. آگاهی بیشتر دانشجویان از مؤلفههای اطلاعات تخصصی/ عمومی، پایگاههای اطلاعاتی چندگانه، مطابقتدادن، کاوش کلیدواژهای، و اعتبار و سندیت نتایج در سطح خوبی بود. در مورد مؤلفههای محدودسازی/ بسط نتایج و الگوریتم رتبهبندی و مرتبسازی نتایج آگاهی بیشتر دانشجویان در سطح متوسط بود و در مورد مؤلفههای اطلاعات محدود، صفحات/ وبسایتهای نمایهشده، راهنمای کاوش، عملگرهای بولی، و سایر عملگرهای کاوش و پیشوندها، نشانها و علائم نقطهگذاری، کاوش پیشرفته، و تنظیمات کاوش آگاهی آنها در سطح ضعیفی قرار داشت. همچنین، بین سطح کمال مدل ذهنی و سطح تعامل تفاوت معناداری مشاهده شد و دانشجویانی که سطح کمال مدل ذهنی کاملتری داشتند، سطح تعامل مطلوبتری از خود نشان دادند.
با توجه به یافتههای پژوهش ضروری است مقوله مدلهای ذهنی بهعنوان عامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی کاربران در طراحی نظامهای اطلاعاتی و نیز آموزش کاربران مورد توجه قرار گیرد. شناخت مدلهای ذهنی کاربران، خطاها و نواقص و شکافهای دانشی آنها از نظام اطلاعاتی را آشکار میسازد که با این آسیبشناسی میتوان در رفع آن اقدام کرد و اثربخشی نظام و آموزشها را افزایش داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل ذهنی، موتور کاوش گوگل، سطح کمال، سطح تعامل،
عنوان انگلیسی
Investigating Master Studentsâ Mental Models of Google Search Engine
چکیده انگلیسی مقاله
The World Wide Web (WWW) is a major channel of getting information and using web search engines is the most popular way of accessing information. This study aims to investigate master students’ mental model completeness level of Google web search engine. From the methodological perspective, this research is a practical one based on survey method. The sample population consisted of 30 master students from Ferdowsi University in engineering science, humanity/social sciences selected purposefully and participated voluntarily. The main tools for gathering data are semi-structured interview (based on mental model completeness scale (Li 2007) and designed questions) and direct observation.
The results demonstrated that 80% of students had incomplete mental models and 20% of them had good mental models and none of them showed a complete mental model. The majority of students’ perception was good in Specific/General Info, Multiple Type of Databases, Matching Process, Keyword Searching and Info Authority. The majority of students’ perception was moderate in Restricting/Broadening and Ranking/Sorting. But the majority of students’ perception was poor in Limited Info, Indexed Pages/Sites, Search Assistance, Boolean Operators, Search Operators and Prefixes, Punctuation and Symbols, Advanced Search and Search Setting. There was a significant difference between mental model completeness level and interactivity level. That is, the students having a better mental model showed better interactivity level.
According to the findings, it is necessary to consider mental model as a factor affecting information seeking behavior, in designing information systems and training users too. Understanding users’ mental models reveal their errors, misconceptions and knowledge gaps, and by this pathology, it is possible to correct these faults and flaws and increase the effectiveness of the system and training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدل ذهنی, موتور کاوش گوگل, سطح کمال, سطح تعامل
نویسندگان مقاله
اعظم صفری |
دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
حسن بهزادی |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛دانشگاه فردوسی مشهد
ایرج رداد |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی؛دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699418_dcadd8f985825cb6cd0df3f2dcfc2fa1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات