این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۴۸۹-۴۹۱
عنوان فارسی
یادداشت سردبیر ـ مسألهای بهنام خدمات اطلاعرسانی در ایران
چکیده فارسی مقاله
مفهوم خدمت به کاربران در مراکز اطلاعرسانی ایران، همچنان موضوعی چالشی و بحثبرانگیز است. بهنظر میرسد که بخش عمدهای از جامعه دانشگاهی و پژوهشگر از خدمات کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی راضی نیستند؛ یافتههای برخی از پایاننامهها این مطلب را تأیید میکند. در چند سال گذشته، نتایج پایاننامههایی که با استفاده از مدلهایی چون ServQual و LibQual به ارزیابی شکاف خدماتی میان انتظارات کاربران و آنچه که بهطور عملی ارائه شده پرداختهاند، حاکی از آن است که سطح رضایت کاربران از خدمات، قابل توجه نیست؛ کاربران انتظاراتی فراتر از وضع موجود دارند. از سوی دیگر، یافتهها نشان میدهند که این وضعیت در کتابخانههای عمومی، بهمراتب ناامیدکنندهتر از کتابخانههای دانشگاهی است. بهلحاظ تاریخی، مقوله ارائه خدمت به جامعه از سوی مراکز دولتی در ایران در ضعیفترین شکل خود قرار داشته است، زیرا کاربران یعنی استفادهکنندگان از خدمات، در برخی از مراحل فرایند مدیریت (نیازشناسی، طراحی نظام، تعریف روابط عمومی، ارائه خدمات، ارزیابی خدمات، و بازخورد به مدیران) جدی انگاشته نشدهاند. هرچند که واکاوی ریشههای این رویکرد در مجال نوشته حاضر نیست، بهجرأت میتوان ادعا کرد که دلیل عمده بیتوجهی به خدمات در سازمانهای دولتی، تأکید بیش از اندازه بر قوانین و فرایندها، بهجای تأکید بر کاربران (جامعه استفادهکننده) و خدمت بوده است؛ به بیان دیگر، فرایندها بر هدفها سایه افکنده است. اینکه در تحقق دولت الکترونیک و خدمات راه دور، زیاد موفق نبودهایم بیشتر بهخاطر فراموش کردن هدفها، نیازها، رفتارها، و دیدگاههای جامعه بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Editorial Note
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید رحمت الله فتاحی |
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699061_16aae9f8bd78e94817f2d848be86176d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات