این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۸، صفحات ۸۱۷-۸۳۴

عنوان فارسی اثربخشی برنامه درمانگری Kendall بر اضطراب و نظم‌جویی شناختی هیجان دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: از شایع‌ترین اختلالات روانی در دانش­آموزان که می­تواند عوارض متعددی داشته باشد، اضطراب است. یکی از درمان‌های مؤثر شناختی-رفتاری اضطراب در کودکان، برنامه درمانی Kendall است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی بوده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پی­گیری 3 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 26 دانش‌آموز پسر با نمره­ بالا در مقیاس اضطراب Spence به روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمانی Kendall (گربه مقابله­گر) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله­ درمانی با پرسش­نامه اضطراب Spence و پرسش­نامه نظم­جویی شناختی هیجان Garnefski مورد سنجش قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه­ و تحلیل شدند.
یافته‌ها: برنامه درمانی Kendall باعث کاهش میانگین نمره اضطراب (800/0=Eta، 001/0>P، 103/48=F)، افزایش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان سازگارانه (372/0=Eta، 001/0>P، 097/7=F) و کاهش میانگین نمره نظم­جویی شناختی هیجان ناسازگارانه (907/0=Eta، 001/0>P، 650/116=F) در دانش­آموزان شد.
نتیجه­گیری: به نظر می­رسد برنامه درمانی Kendall در بهبود اضطراب و نظم­جویی شناختی هیجان دانش­آموزان دوره دوم ابتدایی اثربخش بوده است و پیشنهاد می­شود روان­شناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره برای درمان اضطراب و تنظیم هیجانات دانش­آموزان از این روش استفاده نمایند.
واژه­های کلیدی: برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظم­جویی شناختی هیجان، دانش­آموزان

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظم‌جویی شناختی هیجان، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Anxiety is one of the most common psychological disorders that may have various complications. One of the effective cognitive-behavioral therapies for anxiety in children is the Kendall's therapy program. The aim of the present study was to investigate Kendall's therapy program on anxiety and cognitive emotion regulation in second period elementary school students.
Materials and Methods: This was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and a 3-month follow-up period. The statistical population was all male students of the second period of elementary school in Mobarakeh City, who were studying in the academic year of 2022-2023. 26 male students with a high score on Spence Children's Anxiety Scale were selected by multi-stage random sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Then, Kendall's therapy program (coping cat) was implemented on the experimental group. Both groups were evaluated with Spence Children's Anxiety Scale and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (kids version) before and after the therapeutic intervention. Data were analyzed using two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA).
Results: Kendall's therapy program (coping cat) reduced the average score of anxiety (Eta=0.800, p<0.001, F=48.103), increased the average score of compatible cognitive emotion regulation (Eta=0.372, p<0.001, F=7.097), and reduced incompatible cognitive emotion regulation (Eta=0.907, p<0.001, F=116.650).
Conclusion: It appears that Kendall's therapy program is effective in improving anxiety and cognitive emotion regulation in students of the second period of elementary school, and it is recommended that psychologists and counselors in schools and counseling centers use this method to treat anxiety and regulate students' emotions.
Key words: Kendall's therapy program, Anxiety, Cognitive emotion regulation, Students

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Azad University of Isfahan (Khorasgan) Branch approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1402.001).


How to cite this article: Soleimani Sheikhabadi Batool, Kadkhodaee Maryam. The Effectiveness of Kendall's Therapy Program on Anxiety and Cognitive Emotion Regulation of Second Period Elementary School Male Students: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (8): 817-34. [Farsi]
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Kendall&apos,s therapy program, Anxiety, Cognitive emotion regulation, Students

نویسندگان مقاله بتول سلیمانی شیخ آبادی | Batool Soleimani Sheikhabadi
Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

مریم کدخدایی | Maryam Kadkhodaee
Department of Psychology, Mobarakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روان شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6402-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اطفال
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات