زمینه و هدف: از شایعترین اختلالات روانی در دانشآموزان که میتواند عوارض متعددی داشته باشد، اضطراب است. یکی از درمانهای مؤثر شناختی-رفتاری اضطراب در کودکان، برنامه درمانی Kendall است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه درمانی Kendall بر اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بوده است. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان مبارکه، مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. 26 دانشآموز پسر با نمره بالا در مقیاس اضطراب Spence به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به دو گروه مساوی آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه درمانی Kendall (گربه مقابلهگر) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله درمانی با پرسشنامه اضطراب Spence و پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان Garnefski مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: برنامه درمانی Kendall باعث کاهش میانگین نمره اضطراب (800/0=Eta، 001/0>P، 103/48=F)، افزایش میانگین نمره نظمجویی شناختی هیجان سازگارانه (372/0=Eta، 001/0>P، 097/7=F) و کاهش میانگین نمره نظمجویی شناختی هیجان ناسازگارانه (907/0=Eta، 001/0>P، 650/116=F) در دانشآموزان شد. نتیجهگیری: به نظر میرسد برنامه درمانی Kendall در بهبود اضطراب و نظمجویی شناختی هیجان دانشآموزان دوره دوم ابتدایی اثربخش بوده است و پیشنهاد میشود روانشناسان و مشاوران در مدارس و مراکز مشاوره برای درمان اضطراب و تنظیم هیجانات دانشآموزان از این روش استفاده نمایند. واژههای کلیدی: برنامه درمانی Kendall، اضطراب، نظمجویی شناختی هیجان، دانشآموزان