این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۲، شماره ۸، صفحات ۸۷۳-۸۹۶

عنوان فارسی تبیین جایگاه اخلاق حرفه‌ای در حوزه یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی: یک مرور نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ورود فناوری­های مدرن­ به سیستم آموزش پزشکی، چالش­‌های جدیدی را وارد این حوزه نموده است. در این بین، مسئله اخلاق در حوزه آموزش پزشکی از جمله مؤلفه­های حیاتی است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تعیین جایگاه اخلاق حرفه‌ای در حوزه یادگیری الکترونیکی آموزش پزشکی می­باشد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مرور نظام‌مند می­باشد. این پژوهش، یافته­هایی که از مرور نظام‌مند تحقیقات درباره استفاده از معیارهای اخلاقی در یادگیری الکترونیکی در حوزه پزشکی به‌دست آمده را ارائه می‌کند. جستجوی نظام‌مند با توجه به کلمات کلیدی، در چهار پایگاه داده خارجی Scopus، Springer، PubMed و Web of Science و سه پایگاه داده داخلی SID، Magiran، Irandoc مورد استخراج و بهره­‌برداری قرار گرفت. جستجوی نظام‌مند در نوامبر 2022 انجام گرفت و در مارس 2023 به‌روزرسانی شد و به 36 تحقیق رسید که در نهایت 14 تحقیق منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین گردید.
یافته‌ها: تحلیل پژوهش­های انتخاب شده بر اساس معیار‌های مورد نظر نشان داد که رعایت اخلاق حرفه­ای تأثیر مثبتی در عرصه یادگیری الکترونیکی در حوزه پزشکی دارد. هم­چنین، موجب کارآمدتر شدن این حوزه و اعتماد بیشتر مخاطبین گردیده است.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، محیط یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای در حوزه آموزش پزشکی، می‌تواند بستر مناسب جهت یادگیری اثربخش و بهبود عملکرد فراگیران را فراهم نماید.
واژه­های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، یادگیری الکترونیکی، آموزش پزشکی، مرور نظام‌مند
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، یادگیری الکترونیکی، آموزش پزشکی، مرور نظام‌مند

عنوان انگلیسی Study of Ethics in the E-Learning of Medical Education: A Systematic Literature Review
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The introduction of digital technologies into medical education systems has introduced new challenges in this field. The issue of ethics in medical education is one of the essential elements in this field. Therefore, the purpose of this research was to investigate the place of ethics in the field of electronic learning in medical education.
Materials and Methods: This study is a systematic review which presents the findings obtained from a systematic review of researches on using ethical standards in e-learning in medicine. Systematic search according to the keywords of the systematic search was extracted and exploited in 4 external databases: Scopus, Springer, PubMed, and Web of Science, and 3 internal databases: SID, Magiran, and Irandoc. A systematic search was conducted in November 2022 and updated in March 2023, and reached 36 studies, and finally, 14 studies meeting the criteria for in-depth analysis were determined.
Results: The analysis of the selected researches based on specific criteria showed that compliance with professional ethics had a positive effect on the field of electronic learning in the field of medicine. It has also made this field more efficient, and people trust it more.
Conclusion: The results of the present study showed that e-learning based on professional ethics standards in the field of medical education provides a suitable platform for effective learning and improving the performance of the learners.
Key words: Ethics, E-learning, Medical Education, Systematic literature review

Funding: This study was funded by Bu-Ali Sina University.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: Not applicable.


How to cite this article: Moradimokhles Hossein, Pourjamshidi Maryam, Mozafari Omid. Study of Ethics in the E-Learning of Medical Education: A Systematic Literature Review. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 22 (8): 873-96. [Farsi]
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, E-learning, Medical Education, Systematic literature review

نویسندگان مقاله حسین مرادی مخلص | Hossein Moradimokhles
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا

مریم پورجمشیدی | Maryam Pourjamshidi
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا

امید مظفری | Omid Mozafari
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4779-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات