این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of gas Technology، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۲

عنوان فارسی تاثیر نرمال پارافین ها و رسوبات آسفالتینی بر کشش بین سطحی نفت/گاز، حین تزریق گاز دی اکسید کربن به مخازن نفتی آسفالتینی
چکیده فارسی مقاله رسوب آسفالتین در مخازن همواره مشکلات متعددی را به همراه داشته است. بنابراین شناخت دقیق مکانیزم رسوب لازمه مقابله با آن می باشد. روش های متعددی جهت شناسایی رسوب آسفالتین وجود دارد. یکی از این روش ها، روش ناپدید شدن کشش بین سطحی می باشد. در این روش با ترسیم نمودار کشش بین سطحی تعادلی بر حسب فشار، مکانیزم رسوب تشریح داده می شود.
در این مطالعه به منظور بررسی دقیق تر رسوب آسفالتین در مخازن نفتی با استفاده از نمودارهای کشش بین سطحی بر حسب فشار، از محلول های سینتیتیک متشکل از تولوئن و نرمال پارافین ها استفاده می شود. به این منظور، محلول های با ترکیب درصد متفاوت از تولوئن و نرمال پارافین هایی همچون نرمال دکان و نرمال هپتان یک بار در حضور آسفالتین استخراج شده از نفت خام و یک بار در عدم حضور آن ساخته می شود. سپس کشش بین سطحی تعادلی آن محلول ها با گاز دی اکسید کربن در فشارهای مختلف اندازه گیری می شود. با ترسیم نمودارهای کشش بین سطحی بر حسب فشار، نقطه شروع رسوب آسفالتین و پارامتر های مختلف موثر، مورد بررسی قرار می گیرد. با توجه به نتایج آزمایش ها، حضور آسفالتین در محلول های سینتیتک باعث تغییر در مقادیر و روند نمودار کشش بین سطحی بر حسب فشار می شود. بدین صورت که افزوده شدن آسفالتین به یک محلول از تولوئن و نرمال پارافین باعث می شود کشش بین سطحی محلول و گاز دی اکسید کربن بر حسب فشار در دو بازه ی مختلف با دو شیب مختلف افت می کند. نتایج تایید می کند که افزایش نرمال پارافین ها باعث تشدید رسوب آسفالتین می شود و همچنین با افزایش میزان رسوبات آسفالتنی موجود در محلول ها، شدت رسوب آن ها نیز افزایش می یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Asphaltene and Normal Paraffin Effect on Gas-Oil Interfacial Tension During CO2 Injection into Asphaltenic Oil Reservoir
چکیده انگلیسی مقاله Asphaltene precipitation in oil reservoirs has been involved with numerous problems. Therefore, it is imperative to understand the precipitation mechanisms in detail. There are several ways to detect asphaltene precipitation, i.e. interfacial tension method. In this study, for more accurate evaluation of asphaltene precipitation by using IFT versus pressure plots, synthetic oil solutions made up of toluene and normal paraffins are used. Solutions with different compositions of toluene and normal paraffins with and without asphaltene (extracted from crude oil) are prepared. Then, the IFT of the solutions in the proximity of CO2 at different pressure conditions is measured. By plotting the IFT data versus pressure, the onset of asphaltene precipitation and the impact of different parameters on this phenomenon are investigated. Experimental results show that the presence of asphaltene in synthetic solutions changes the behavior of IFT data with pressure. For a solution containing asphaltene, the IFT of the solution in presence of CO2 decreases linearly with two different slopes. The results confirm that the presence of n-paraffin intensifies asphaltene precipitation. The experimental results also show that the higher the mass fraction of asphaltene is, the larger would be the intensity of the asphaltene precipitation for the attempted mass fractions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Asphaltene precipitation,Interfacial tension,Surface Coverage,Carbon dioxide,Normal Paraffin

نویسندگان مقاله Masoud Riazi |
Enhanced Oil Recovery (EOR) Research Centre, School of Chemical and Petroleum Engineering, Shiraz University, Shiraz, Iran

Yousef Kazemzadeh |
Department of Petroleum Engineering, School of Chemical and Petroleum Engineering, Shiraz University, Shiraz, Iran

Rafat Parsaei |
Department of Petroleum Engineering, School of Chemical and Petroleum Engineering, Shiraz University, Shiraz, Iran


نشانی اینترنتی https://www.jgt.irangi.org/article_251610_46f3e952686e9e5d3b8e07aaba82e55c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات