این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
Teaching English Language
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۶۹-۱۰۲
عنوان فارسی
سنجش میزان اعتماد دانش آموزان دبیرستانی ایرانی به معلمان زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله
ثابت شده است که اعتماد بین دانشآموزان و مسئولان مدرسه مزایای قابل توجهی از جمله پیشرفت تحصیلی، بهبود رفتار دانشآموزان و ارتقای کیفیت مدیریت کلاس را به همراه دارد. اما هیچ ابزار معتبری برای سنجش اعتماد بین فردی در زمینه آموزشی وجود ندارد. از این رو، پژوهش حاضر با طراحی پرسشنامه ای برای سنجش میزان اعتماد دانش آموزان به معلمان زبان انگلیسی تلاش کرد تا این شکاف را پر کند. بدین منظور، پرسشنامه اعتماد دانشآموزان به معلم در مقیاس لیکرت 5 درجهای در نمونهای متشکل از 255 دانشآموز دختر و پسر دبیرستانی در چند مدرسه در ایران ابداع شد. سپس فرآیندهای بررسی پایایی و اعتبار تحلیل آیتم ها، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل ضریب امگا و تحلیل عاملی تاییدی را طی کرد. تحلیل عامل حداکثر احتمال با نقطه برش 40/0 و معیار کایزر برای مقادیر ویژه بیشتر از 1، راه حل 4 عاملی را به عنوان بهترین تناسب برای داده ها پیشنهاد کرد. تحلیلها پایایی و اعتبار قابل قبول ابزار را برای اندازهگیری اعتماد دانشآموزان به معلمان انگلیسی خود از نظر چهار ویژگی معلم پیشنهاد میکنند: شایستگی آموزشی، توجه فردی، قابل اعتماد بودن، و حرفهای بودن موقعیت. لازم به ذکر است که اگرچه این پرسشنامه برای معلمان انگلیسی در مطالعه حاضر اعمال شده است، اما محدود به زمینه آموزش زبان نیست. بنابراین، یافته های این پژوهش می تواند برای همه دست اندرکاران نظام آموزشی به ویژه معلمان تا مدیران و مدیران مدارس مفید باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Student Trust in Teacher Questionnaire: An Instrument for Measuring High School Students' Trust in English Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Trust between students and school authorities has proven to yield significant advantages, including academic achievement, improvement in student behavior, and enhancement of the quality of classroom management. However, there is no reliable and valid instrument for the measurement of interpersonal trust in the educational context; therefore, the present study strived to fill this gap through devising a questionnaire to measure students' trust in English teachers. To that end, a 5-point Likert-scale Student Trust in Teacher Questionnaire was devised within a sample of 255 male and female high school students in several schools of Iran. Then it went through processes of reliability and validity examination of item analysis, exploratory factor analysis, omega coefficient analysis, and confirmatory factor analysis. Maximum likelihood factor analysis with a cut-off point of .40 and Kaiser's criterion of eigenvalues greater than 1 suggested a 4-factor solution as the best fit for the data. Analyses suggested the instrument’s acceptable reliability and validity for measuring students’ trust in their English teachers in terms of four teacher traits: pedagogical competence, individual consideration, trustworthiness, and situational professionalism. It bears mentioning that although the questionnaire was applied to English teachers in the current study, it is not confined to the context of language education. Thus, the findings of this study can be useful for all stakeholders in the education system, especially teachers to school principals and administrators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
English teachers,high school students,interpersonal trust,Student Trust in Teacher Questionnaire,Trustworthiness
نویسندگان مقاله
Azadeh Mozafarianpour |
Department of English, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
Seyyedeh Susan Marandi |
Department of English, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
Leila Tajik |
Department of English, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
Balal Izanloo |
Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
نشانی اینترنتی
http://www.teljournal.org/article_175737_a52b92a026805036433dbd093e561429.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات