این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۳۳

عنوان فارسی بررسی نیازهای ESP در دانشگاه های ایران: مورد مطالعه دانشجویان علوم اجتماعی
چکیده فارسی مقاله ازانجایی که ESP یک واحد درسی براساس تجزیه و تحلیل نیازهاست ، این تحقیق با هدف کاوش و مقایسه نیازهای فعلی دانشجویان از نظر خودشان و از منظر اساتید رشته های علوم اجتماعی در درس زبان تخصصی می باشد. به منظور این تحقیق، داده ها از طریق پرسشنامه تحلیل نیازها با حضور 98 دانشجو و 30استاد زبان انگلیسی جمع آوری شد . نتایج تحقیقات نشان داد که تفاوت معناداری بین استنباط دانشجویان و اساتید آنها در مورد مهارت های ترجیحی آنان به عنوان نیاز فعلی وجود دارد . برای دانشجویان، مهارت خواندن مهم ترین مهارت به عنوان نیاز فعلی بود و بعد ازآن به ترتیب مهارت های نوشتن ، شنیدن و صحبت کردن بود . همچنین برای مدرسین مهارت خواندن مهم ترین مهارت ترجیحی بود و بعد از ان به ترتیب نوشتن ، صحبت کردن و شنیدن بود . همچنین داده ها نشان داد که تفاوت معنا داری بین نیازهای فعلی شنیدن ، نوشتن و صحبت کردن از منظر دانشجویان و اساتید وجود داشت ولی در مورد مهارت خواندن چنین تفاوتی مشاهده نشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating ESP Needs Analysis in Iranian Universities: The Case of Social Sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to discover and compare students' and instructors’ present needs in ESP Social Sciences courses in Iranian universities using the applied descriptive survey method. The population of this study consisted of 98 Social Sciences students at B.A level and 30 ESP instructors. Both students and instructors were selected purposefully from some universities of Markazi province, including Islamic Azad University of Ashtiyan Branch, Arak State University, Islamic Azad University of Arak Branch as well as Arak Farhangian University. To collect the data, two questionnaires, which were adapted from Mazdayasna and Tahririan (2008), were employed that included four English language skills. The results indicated a significant difference between the perceptions of the students and their instructors about their preferred skills. For the students, reading (Mean Rank (MR)= 3.77) was the most preferred skill as the present need, and it was followed by writing (MR = 3.07), listening (MR= 1.76), and speaking (MR = 1.41). However, for instructors, reading (MR = 3.63) was the most preferred skill as present need, followed by writing (MR= 3.12), speaking (MR= 2), and listening (MR= 1.25). Based on the results, revision of the current program seems to be necessary to provide the Iranian Social Sciences students with more effective ESP courses. This study may have some implications for ESP instructors, students, ESP curriculum developers, and syllabus designers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ESP,ESP instructors,ESP Students,Needs Analysis,Social Sciences

نویسندگان مقاله Mohammad Naser Faraji |
Department of Foreign Languages, South Tehran Branch, Iran

Hamid Reza Dowlatabadi |
Faculty of Arts and Humanities, Arak University, Arak, Iran

Bahram Moelaie |
Department of Foreign Languages, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Hossein Rahmanpanah |
Department of Foreign Languages, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://www.teljournal.org/article_177413_d69717b02ca5dfc8fd5f1423d647eef2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات