این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
Teaching English Language
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱-۲۹
عنوان فارسی
تاثیر آموزش آشکار تفکر انتقادی بر روی مهارت درک مفاهیم دانشجویان در محیط زبان انگلیسی به عنوان زبان بیگانه
چکیده فارسی مقاله
اگر چه تفکر انتقادی یک مهارت ضروری برای یادگیری معنادار میباشد و همچنین موجب بهبود کارایی دانشجویان در محیط علمی میشود اما این مهارت نیاز به تحقیق زیاد در این مورد دارد(Liang & Fung, 2020). بنابراین تحقییق میخواهد بداند که آیا آموزش صریح تفکر انتقادی از طریق تلفیقی از تحلیل انتقادی گفتمان و زبانشناسی انتقادی, پرسدن 11 سوال به جا و تلفیقی از تحلیل انتقادی گفتمان و زبانشناسی انتقادی همراه با ارزشیابی همکلاسیها تاثیری بر روی خواندن درک مفاهیم دانشجویان در محیط زبان انگلیسی به عنوان زبان بیگانه دارد یا نه. تحقیق مورد نظر تلفیقی از روش تحقیق کمی و کیفی میباشد. تحقیق شامل چهار گروه میباشد و در گروههای 1و 2 شامل 16 نفر و در گروههای 3و 4 شامل 15 نفر میباشد. برای نشان دادن تاثیر آموزش آزمون درک مفاهیم تافل و تست تفکر انتقادی واتسون و گلیسر دو بار قبل از آموزش و بعد از آموزش به دانشجویان داده میشود. تستهای مذکور نشان میدهد که استراتژیهای به کار گرفته شده برای تدریس تفکر انتقادی برای پیشرفت خواندن درک مفاهیم مفید بوده اند و گروه کنترل هیچ کارایی از خودش نشان نمیدهد. یافته های تحقیق نشان میدهد که با تمرکز انتقادی بر روی مفاهیم درسی میشود اندیشه و کارایی علمی دانشجویان را ارتقاع داد و همچنین در کلاسهای آموزش زبان بیگانه از تزریق ایدئولوژی زبان مقصد جلو گیری کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effects of Explicit Teaching of Critical Thinking Strategies on EFL Learners' Reading Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله
beyond rote learning and to enhance their academic achievement, it is an under-researched construct in ELT contexts. Therefore, this study investigated whether explicit teaching of critical thinking through amalgamation of Critical Discourse Analysis and Critical Linguistics (group 1), Asking 11 Right Questions (group 2), and amalgamation of Critical Discourse Analysis and Critical Linguistics accompanied by Peer-evaluation (group 3) can improve Reading Comprehension abilities of university students in an EFL context. In so doing, the study utilized a mixed methods design including quasi-experimental and narrative feedback; with 16 participants in groups 1 and 2 each, 15 participants in group 3 as experimental groups, and 15 participants in group 4 as control group. Reading comprehension and critical thinking pretests were employed to homogenize groups at the beginning of the study; then every session 3 provocative texts were applied for critical analysis based on the treatments students received within five sessions. The reading comprehension post-test results indicated that explicit teaching of critical thinking through Asking 11 Right Questions had the highest and most significant influence on reading comprehension ability followed by two other experimental groups with control group representing no significant gain. The findings imply that reflecting critically on learning materials can illuminate hidden cultural and ideological aspects of the texts which consequently helps learners to better understand the text, and to defend against cultural invasion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
critical thinking,Questions,critical discourse analysis,Peer Review,reading comprehension
نویسندگان مقاله
Naser Oroujlou |
Department of English Language and Literature, Urmia University
Karim Sadeghi |
Department of English Language and Literature, Urmia University
نشانی اینترنتی
http://www.teljournal.org/article_142935_4fd348d5fac6cb16362b1ed8319912d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات