این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۶۱-۹۳

عنوان فارسی سوالات تعاملی به عنوان استراتژی ارزشیابی فرآیند محور: یادگیری خواندن و درک مفاهیم و واژگان زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله  
استفاده از تکنیکهای ارزشیابی صرفا نتیجه-محوردرمدارس دولتی ایران یادگیرندگان زبان انگلیسی را با مشکلات متمادی وبی پایان در درک متون خوانداری وکاربرد موثرواژگان و همچنین در ارتباط با دیگران و درک متون نوشتاری مواجه ساخته است.بنا بر این هدف این تحقیق این بود که آیاارزشیابی سوالات تعاملی، مهارت خواندن درک مفاهیم و یادگیری واژگان را در دانش آموزان زبان آموز ایرانی بهبود می دهد یا نه ؟ این مطالعه تلاش کرده است تاثیر اجرای ارزشیابی مستمر سوالات تعاملی برخواندن درک مفاهیم و یادگیری واژگان را بررسی و تحلیل نماید. جامعه آماری48نفری تحقیق حاضرازمیان 60 دانش آموز مذکرو سطح متوسط دبیرستانی با برگزاری آزمون انگلیسی کمبریج ازروی عملکرد آنها انتخاب شدند. این دانش آموزان که توسط مسئولین مدرسه در دو کلاس متفاوت گرفته بودند بطور تصادفی به عنوان گروه آزمایش و کنترل هر کدام با 24 دانش آموزانتخاب شدند.. برای گروه آزمایش تکنیک ارزشیابی سوالات تعاملی به کارگرفته شد ولی برای گروه کنترل از ارزشیابی نتیجه- محور استفاده شد. ازهر دو گروه 8 هفته ارزشیابی به عمل آمد و نمرات پیش آزمون و پس آزمون به دست آمده با استفاده از نرم افزارآنووای یک طرفه مقایسه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که گروه آزمایش عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند که موید تاثیر تسهیل کننده ارزشیابی فرآیند محور- سوالات تعاملی در بهبود مهارت خواندن درک مفاهیم و یادگیری واژگان بود. نتایج این پژوهش ممکن است برای معلمین و نظریه پردازان آموزش زبان انگلیسی سودمند باشد. بویژه نتایج این تحقیق ممکن است به محققین دیگر درانجام تحقیق درباره بکارگیری استراتژی های متفاوت ارزشیابی مستمر در آموزش مهارتهای زبان دوم کمک کند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Reciprocal Questioning as a Formative Assessment Strategy: EFL Learners' Reading Comprehension and Vocabulary Learning
چکیده انگلیسی مقاله Implementing the mere product-oriented assessment techniques in public schools has exposed the Iranian EFL learners to interminable problems in reading comprehension and the use of the learnt vocabulary in written and spoken communication and language use. This study assessed reading comprehension and vocabulary knowledge by practicing the reciprocal questioning (RQ) as an interactive and ongoing assessment strategy. Forty-eight male intermediate participants were recruited from a population of 60 high school students based on their scores on a Cambridge Preliminary English Test (PET). The study employed two intact classes from which the experimental group with 24 participants was assessed using the RQ, while the control group got summative assessment (SA). These two randomly assigned groups were studied for eight weeks. Then, the obtained pretest and posttest scores were analyzed and compared utilizing the Independent Samples T-test and the one-way ANCOVA. The results underscored the effective and contributive role of the RQ, as the process-oriented assessment, on reading comprehension and vocabulary learning of the learners. In general, the result of this study may be illuminative to the rapidly growing SLA research in practicing different formative assessment strategies. In particular, the findings may be pedagogically advantageous to learners, practitioners and theoreticians in SLA.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Reciprocal Questioning,Formative Assessment,reading comprehension,vocabulary learning

نویسندگان مقاله Heidar Ahmadi |
Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

Biook Behnam |
Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

Zohreh Seifoori |
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran


نشانی اینترنتی http://www.teljournal.org/article_139843_88d83d204a0461ec4f9c594780b5531b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات