این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱-۲۷

عنوان فارسی بررسی سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی و رابطه آنها با هوش هیجانی در بین دانشجویان زبان انگلیسی ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی در میان زبان­آموزان انگلیسی با ضریب هوش هیجانی بالا و پایین در ایران می­باشد. همچنین، این پژوهش به بررسی رابطه بین هوش هیجانی با چهار سبک یادگیری و راهبردهای ارتباط شفاهی در گروه­ زبان­آموزان با ضریب هوش هیجانی بالا و پایین پرداخته است. بدین منظور، از 3 پرسشنامه برای جمع­آوری داده­ها از 108 زبان­آموز از دانشگاههای شهرکرد و اصفهان و پیام نور استفاده شد. داده­ها بصورت توصیفی و استباطی با استفاده از روش آمار همبستگی تحلیل گردیدند.  نتایج تحلیل توصیفی نشان داد که زبان آموزان با هوش هیجانی بالا ترجیجا از سبک یادگیری دیداری و حرکتی بهره بیشتری می­بردند؛ در حالیکه زبان­آموزان با هوش هیجانی کم، سبک یادگیری حرکتی و شنیداری را ترجیح می­دادند. زبان­آموزان با هوش هیجانی بالا، راهبرد صحت- محور و راهبرد مذاکره برای درک معنا را بیش از بقیه راهبردها ترجیح می­دادند؛ درحالیکه در میان زبان­آموزان با هوش هیجانی کم، بیشترین راهبرد ترجیحا راهبرد کلمه- محور و راهبرد نگاه اجمالی بود. راهبرد رها­کردن پیام و راهبرد تلاش برای انگلیسی فکر­کردن، کمترین راهبردهای­ بکار برده شده در دو گروه بود. علاوه­بر­این، نتایج همبستگی حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین هوش هیجانی و چهار سبک یادگیری در میان زبان­آموزان با هوش هیجانی بالا و پایین بود. در میان زبان­آموزان با هوش هیجانی بالا رابطه معناداری بین هوش هیجانی و راهبرد­های ارتباط شفاهی نیز وجود نداشت. لیکن، رابطه معناداری بین هوش هیجانی و راهبردهای شفاهی مقابله با مشکلات گفتاری در بین زبان­آموزان با هوش هیجانی کم مشهود بود. یافته­­های تحقیق دستاوردهایی برای فراگیری زبان خارجی در بردارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exploring Learning Styles and Oral Communication Strategies and their Relationship with Emotional Intelligence of EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله This study explored Learning Styles (LSs) and Oral Communication Strategies (OCSs) among the Iranian learners of English with high and low Emotional Quotient (EQ). Moreover, it looked into the association between emotional intelligence (EI) with four LSs and OCSs in high and low EQ groups. Three questionnaires were employed to gather data from 108 participants from Shahrekord, Isfahan, and Payam Noor universities. Descriptive and correlational statistics were utilized to analyze the data. The results of descriptive statistics showed that the learners with high EQ favored visual and kinesthetic LSs more, whereas the learners with low EQ favored kinesthetic and auditory LSs. The high EQ group preferred accuracy-oriented and negotiating for meaning strategies more, while the low EQ group preferred word-oriented and scanning strategies. Besides, strategies of attempting to think in English and abandoning the message were the least frequent strategies. Correlational analysis also indicated that EI did not significantly correlate with any of the learners' LSs, nor did it correlate with the OCSs in the high EQ group. However, there were positive correlations between the learners' EI and OCSs for dealing with speaking problems in the low EQ group. The findings have implications for foreign language learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional intelligence,Learning styles,oral communication strategies

نویسندگان مقاله Ali Roohani |
Department of English, Faculty of Letters and Humanities, Shahrekord University

Rezvan Etesami |
Shahrekord University

Azizullah Mirzaei |
Shahrekord University


نشانی اینترنتی http://www.teljournal.org/article_115042_fbfb54c87422170b3b104db4b05bbfac.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات