این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Teaching English Language، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۴۴

عنوان فارسی ارزیابی تناسب فرهنگی کتاب‌های تجاری آموزش زبان انگلیسی برای محیط ایران
چکیده فارسی مقاله گسترش جهانی زبان انگلیسی و نقش آن به عنوان زبان ارتباطات بین المللی باعث گشته تا تقاضای زیادی برای یادگیری آن در سطح جهان بوجود بیاید. تا به امروز شرکت های انتشاراتی بین المللی مستقردر کشورهای انگلیسی زبان مثل آمریکا و انگلستان به این تقاضا پاسخ داده اند. اما تبلیغ فرهنگ و جهان بینی انگلیسی-آمریکایی بوسیله این کتاب ها همواره در کشورهای مصرف کننده آنها مورد نقد بوده است. تحقیق پیش رو تناسب فرهنگی این کتاب ها برای محیط ایران را مورد بررسی قرار داده است. ابزار اصلی این تحقیق مشتمل بر چهار پرسشنامه بوده که بوسیله پژوهشگران این تحقیق طراحی و اعتبارسنجی شده اند. پرسشنامه ها در ابتدا پایلوت شده و در مرحله بعد میان 197 معلم و 186 دانش آموز توزیع شدند. در مرحله بعد پاسخ ها در معرض آزمون t تک-نمونه ای قرار گرفتند و نتایج بدست آمده نشان داد که کتاب ها هژمونی زبان انگلیسی را گسترش می دهند و مفهومی از عدالت جنسیتی را تبلیغ می کنند که در تضاد با مفهوم ایرانی این مبحث است که در آن بر حقوق اولیه مساوی برای دو جنس و حقوق ثانویه متفاوت تاکید می شود (فکور و پورقصاب امیری، 1391). همچنین نتایج تحقیق نشان دادند که کتب مورد بحث ارزش های غربی غیراسلامی را تبلیغ نمی کنند. در پایان این مقاله پیشنهاداتی برای تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی مطرح شده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the Cultural Appropriacy of Commercial English Language Teaching Textbooks in the Iranian Context
چکیده انگلیسی مقاله The global spread of English and its role as a lingua franca has created a great demand for learning English worldwide. Up to the present time, this demand has been mostly met by major international publishers of English-speaking countries such as the United States and Britain. However, the promotion of Anglo-American cultural content and ideology through international coursebooks has long been criticized in the EFL settings in which they are used. The current study investigated the cultural appropriacy of these coursebooks for the Iranian context. The main instruments were four researcher-made questionnaires. The questionnaires were first piloted and then administered among 197 teachers and 186 students who were selected based on availability and willingness to cooperate. Next, a one-sample t-test was run on the data and the results showed that the coursebooks spread the hegemony of English. Also, it was found that the coursebooks promote a concept of gender equality which is in contrast with the Iranian concept that assumes equal rights for both sexes in primary rights and not in secondary rights. The findings also suggest that the international teaching materials do not promote nonIslamic western values. Suggestions for developing localized language teaching materials have been put forward.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Materials development,Linguistic Imperialism,hegemonic practices,Intercultural Communicative Competence,culture

نویسندگان مقاله Sedigheh Vahdat |
Department of English Language and Literature, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran

Mohammad Reza Anai Sarab |
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Sadegh Ghobadi |
Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran


نشانی اینترنتی http://www.teljournal.org/article_119868_aacd7c5209fbbda7f49cccb9aecf63a8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات