این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
Teaching English Language
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۷۳-۲۱۶
عنوان فارسی
هوش هیجانی حسی: روایی و کاربرد
چکیده فارسی مقاله
عطف به اهمیت سنجش هوش و نظرات گوناگونی که پیرو آن وجود دارد، مقاله حاضر در صدد است چهارچوب مشخصی برای سنجش هوش هیجان حسی ارائه کند. این نوع هوش که تلفیقی از هوش هیجانی و هوش حسی است، به حساسیت نسبت به هیجانات منتج از حواس اشاره دارد و به نظر می رسد توانایی تشخیص هیجانات منتج از حواس، ارزیابی و تنظیم آنها به سبب تغییر رفتار و موفقیت در زندگی فرد می شود. بدین منظور از 1500 شرکت کننده خواسته شد به پرسشنامه ای اعتباریابی شده با 144 سوال پاسخ دهند. نتایج نشان دهنده 6 مدل برای حواس شامل مقیاس اندازه گیری شناخت، برچسب زنی، نظارت و مدیریت بود. برای آزمون روایی ساختاری این پرسشنامه از تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج اندازه گیری مکرر نشان داد که هوش هیجان حسی شرکت کنندگان نسبت به حس لمسی بالا و و نسبت به حس حرکتی پایین است. افزون بر این، هوش هیجان حسی شرکت کنندگان برای تشخیص هیجانات منتج از حواس نسبت به سایر مولفه ها بالاتر بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که ضریب تغییر هوش هیجان حسی شاگردان برای حواس شنیداری (3 مولفه)، دیداری (3 مولفه) و حرکتی (1 مولفه) 49٪، 44٪، و 19٪ است. در پایان، نقش هوش هیجان حسی به عنوان عاملی تاثیرگذار در زندگی مدنظر قرار گرفت و پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی ارائه شد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development, Validation and Application of an Inventory on Emo-Sensory Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله
Following the vociferous arguments with regard to the nature and assessment of intelligence, this article presented a framework for
emo-sensory intelligence
, as the sensitivity to the emotions evoked by sensory inputs. The ability to recognize sense-induced emotions, their appraisal, and regulation is supposed to modify one’s behaviors and is assumed to be a necessary concomitant of a successful life. Recruiting a total of 1500 participants, a 144-item scale for measuring emo-sensory intelligence was developed and validated through structural equation modelling, multitrait-multimethod design along with the Rasch measurement model. The results yielded six models for the senses comprising the scale measuring recognition, labeling, monitoring, and management. The results of the repeated measures analysis indicated that participants’ emo-sensory quotient was high for the sense of touch and low for the sense of movement. It was also revealed that participants' emo-sensory quotient to recognize sense-induced emotions was higher than their emo-sensory quotient for other components. The results of multiple regression analysis indicated that participants' emo-sensory quotient for the senses of hearing (3 components), sight (3 components), and movement (1 component) could account for 49%, 44%, and 19% percent of changes in their Grade Point Average, respectively. In the end, the role of emo-sensory intelligence as a leading factor in daily life was discussed and further avenues for research were suggested in the fields of psychology and education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emo-Sensory Intelligence,Emotional intelligence,Sensory Intelligence,sense,emotion
نویسندگان مقاله
Reza Pishghadam |
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Hossein Makiabadi |
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Mohammad Zabetipour |
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
Hannaneh Abbasnejad |
Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
Aida Firoozian Pooresfahani |
Imam Reza International University, Mashhad, Iran
Shaghayegh Shayesteh |
Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
نشانی اینترنتی
http://www.teljournal.org/article_120213_114d0537f2f3daeb17a447e3d649e5df.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات