این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۹، شماره ۱۱۱، صفحات ۱-۲۶
عنوان فارسی
نگاهی به ساختار بازار جهانی فرش و برخی اشارات سیاستگذاری
چکیده فارسی مقاله
صادرات فرش دستباف ایران طی سال
های اخیر روند نزولی به خود گرفته و این رقم در سال اخیر به کمتر از یک
دهم صادرات دهه پیش رسیده است. شناخت درست از وضعیت بازار جهانی فرش و تعیین صحیح اهداف صادراتی و انتخاب درست کشورهای هدف می
تواند به صادرکنندگان فرش ایرانی در انتخاب مناسب بازارهای هدف و بازپس
گیری سهم بازار ایران کمک شایانی کند. در این راستا هدف از این مطالعه در ابتدا شناخت ساختار جهانی بازار فرش و در وهله بعدی تعیین کشورهای هدف صادراتی فرش ایران است. این مطالعه مجموعه
ای از شاخص
ها از قبیل متوسط صادرات پنج ساله فرش ایران به کشورهای هدف، میزان رشد
GDP
، میزان درآمد سرانه کشورها، میزان واردات کل آن کشور، میزان سرمایه
گذاری مستقیم، میزان واردات فرش دستباف و نرخ تعرفه گمرکی کشورهای مختلف را در نظر گرفته و با روش تصمیم
گیری شانون و تاپسیس به ارزیابی 36 کشور هدف برای ایران پرداخته است. نتایج یافته
های تحقیق نشان داد کشورهای آمریکا، چین، آلمان، برزیل، پاکستان، امارات، تایلند، انگلستان، ژاپن و لبنان به
عنوان برترین مقاصد صادراتی کشور مطرح هستند. این یافته
ها می
تواند به فعالین و صادرکنندگان فرش دستباف ایران جهت بهبود صادرات محصولات خود در بعد شرکتی و افزایش ارزآوری، افزایش اشتغال و بهبود تراز تجاری در بخش ملی کمک شایانی کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرش دستباف / کشور هدف / صادرات / تصمیمگیری کمی / ساختار بازار،
عنوان انگلیسی
The Structure of Global Carpet Market & Some Policy Implication Points
چکیده انگلیسی مقاله
Exports of Persian hand-woven carpets have been declining in recent years, and this figure has reached less than one tenth of the exports of the last decade. Proper knowledge of the global carpet market and the correct determination of export targets and the correct choice of target countries can help Persian carpet exporters in properly selecting target markets and regaining Iranian market share. In this regard, the purpose of this study is first to identify the global structure of the carpet market and then to determine the target countries for the export of Iranian carpets. This study considers a set of indicators such as the Customs tariff rate, the growth rate of GDP index, the per capita income of countries, the total imports of that country, the amount of direct investment, the amount of handmade carpet imports and the average exports of Persian handmade carpets to destination country. Using the decision method of Shannon and Topsis, it has evaluated 36 target countries for Iran. The results of the research showed that the United States, China, Germany, Brazil, Pakistan and Emirates are the top export destinations. These findings can help Iranian hand-woven carpet activists and exporters to improve the export of their products in the corporate dimension and increase foreign exchange, increase employment and improve the trade balance in the national sector.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرش دستباف / کشور هدف / صادرات / تصمیمگیری کمی / ساختار بازار
نویسندگان مقاله
محمد باشکوه |
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
ابوالفضل حق وردی زاده دهلیق |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه محقق اردبیل
نشانی اینترنتی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_247040_380d4e00d9e44c54d6658ff099e6eb12.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات