این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۹، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر بر صادرات محصولات منتخب جالیزی ایران
چکیده فارسی مقاله
در مطالعه حاضر اثر کوتاه
مدت و بلندمدت نرخ ارز واقعی، تولید داخلی محصولات منتخب جالیزی، نسبت قیمت داخلی به قیمت جهانی و درآمد کشورهای وارد
کننده را بر حجم صادراتی این محصولات در سال
های 93-1363 بررسی شد. آمار و اطلاعات از سالنامه آمار بازرگانی خارجی، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، آمارنامه کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و بانک جهانی، جمع
آوری و با نرم
افزارهای
Eviews
و
Microfit
تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از اثر مثبت و معنی
دار تولیدات و اثر منفی و معنی
دار نسبت قیمت داخلی به قیمت جهانی، در کوتاه
مدت و بلندمدت بر حجم صادرات است. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه حاضر، کاهش نسبت قیمت داخلی به جهانی و افزایش تولیدات داخلی محصولات جالیزی باعث افزایش حجم صادرات محصولات زیر بخش جالیزی خواهد شد. بنابراین بسته به جهت
گیری سیاستی دولت، مبنی بر کاهش یا افزایش صادرات محصولات جالیزی، تغییر در قیمت داخلی نسبت به قیمت جهانی (از طریق تغییر در عوارض صادرات) و همچنین تغییر در تولید داخلی (از طریق تغییر در الگوی کشت و تغییر در سیستم حمایتی کشاورزان) می
تواند مؤثر واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محصولات جالیزی،صادرات،مدلARDL،
عنوان انگلیسی
The Factors Affecting On The Export Of Melons Iran
چکیده انگلیسی مقاله
This study aims to evaluate the effects of short-term and long-term factors such as real exchange rate, domestic production of products of the melons, the ratio of domestic prices to world prices and income importing countries on export volume. Using the data and information gathered from different formal national and international sources, the supply function of melons products are estimated by ARDL model. Microfit and Eviews software. The results show a significant positive effect of production and a significant negative effect on world prices than domestic prices in the short term and long term on the volume of exports. So depending on the direction of government policy to reduce or increase the export of melons, changes in domestic prices to world prices (through changes in export tariffs) as well as changes in domestic production (through changes in cropping patterns and changes in farmers support system) can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محصولات جالیزی,صادرات,مدلARDL
نویسندگان مقاله
محمد عرب |
دانش آموخته گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه اردکان
مسعود فهرستی ثانی |
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه اردکان
یدالله بستان |
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
احمد فتاحی اردکانی |
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه اردکان
نشانی اینترنتی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_247068_0200abc90cd61e208bbb028a657c61e2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات