این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۹، شماره ۱۰۷، صفحات ۷۷-۸۸

عنوان فارسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن (مطالعه موردی: شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار)
چکیده فارسی مقاله
 
 
 
هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی تأثیر رقابت در بازار محصول بر کیفیت سود صنایع همگن و غیر همگن شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری پژوهش 245 شرکت فعال سالهای 1397-1386 است. نمونه آماری بر مبنای رقابت بازار محصول و همگن بودن به دو گروه تقسیم شدهاند. جهت آزمون فرضیهها، با توجه به نتایج آزمونهای هاسمن و بروش- پاگان و وجود خودهمبستگی سریالی، مدل دادههای ترکیبی با اثرات تصادفی انتخاب و برای تخمین از روش تعمیمیافته دادههای ادغامشده PGLM استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هر چه تمرکز در بازار محصول بیشتر باشد، کیفیت سود کمتر خواهد شد. همچنین شرکتهایی که در صنایع متمرکز اما در محیط همگن رقابت میکنند، نسبت به شرکتهایی که در صنایع متمرکز و محیط ناهمگن رقابت میکنند، رقابتیتر هستند و نسبت به شرکتهایی که در یک محیط ناهمگن رقابت میکنند، سطح کیفیت سود بالاتری دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت سود / ساختار رقابت بازار محصول / صنایع همگن و ناهمگن،

عنوان انگلیسی The Effect of Market Competition on the Profit Quality of Homogeneous and Non-homogeneous Industries (Case study: Companies listed on the Tehran Stock Exchange)
چکیده انگلیسی مقاله  
 
The main purpose of this study is to evaluate the effect of competition in the product market on the quality of profits of homogeneous and non-homogeneous industries of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The research sample is selected from 245 companies during the years 2007-2018, which have been divided into two groups based on product market competition and homogeneity. To test the hypotheses, according to the results of Hassmann and Broch-Pagan tests and the existence of serial self-correlation, the combined data model with random effects is selected and the generalized method of integrated PGLM data is used to estimate. The research findings indicate that the higher the concentration in the product market, the lower the quality of profit. Also, companies that compete in concentrated industries but in a homogeneous environment are more competitive than companies that compete in concentrated industries and heterogeneous environments, and have higher levels of profit quality than companies that compete in a heterogeneous environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کیفیت سود / ساختار رقابت بازار محصول / صنایع همگن و ناهمگن

نویسندگان مقاله مهرداد صالحی |
استادیار گروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.

شهباز صداقت |
مربی، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران

خسرو خسرو کیا |
کارشناس ارشدگروه حسابداری، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_246803_5aee898ef9967d56a86f4a6146552d4d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات