این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۹، شماره ۱۰۶، صفحات ۴۱-۵۸

عنوان فارسی ایجاد بازار بی‌رقیب با استفاده از استراتژی اقیانوس آبی و نیروهای رقابتی پورتر
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش، ارائه روشی جدید برای ایجاد بازار بیرقیب با استفاده از تلفیق استراتژی اقیانوس آبی، نیروهای رقابتی پورتر و روش تاپسیس گروهی است. در این تحقیق یک روش سه مرحلهای شامل «تشکیل تیم خبرگان و تعیین جایگاه رقابتی سازمان موردنظر با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر»، «معرفی راهکارهای خروج از فضای رقابت با رقبا با استفاده از شش مسیر استراتژی اقیانوس آبی» و «وزندهی شاخصها و رتبهبندی راهکارها از طریق روش تاپسیس گروهی» ارائه شده است. همچنین روش پیشنهادی، برای گروه صنعت و مدیریت ایرافا پیادهسازی شده است. در این خصوص ابتدا تیم خبرگان ایرافا شامل 12 نفر از کارشناسان ارشد سازمان تشکیل شده است. نتایج حاصل از پیادهسازی روش پیشنهادی نشان میدهد که از بین پنج نیروی رقابتی پورتر، رقابت مستقیم بین سازمانهای موجود عامل اصلی تهدید ایرافا بوده است. همچنین تمام شش مسیر تجدید ساختار مرزهای استراتژی اقیانوس آبی، بر نوآوری در ارزش ایرافا مؤثر هستند. نهایتاً با استفاده از روش تاپسیس گروهی، استراتژی میانگین وزین و روش بُردا، «محصولات و خدمات مکمل» بهعنوان بهترین راهکار برای ایرافا تعریف شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیروهای رقابتی پورتر / استراتژی اقیانوس آبی / تاپسیس گروهی / بازار بیرقیب / نوآوری در ارزش،

عنوان انگلیسی Creating an Uncontested Market Space by Using Blue Ocean's Strategy and Porter's Competitive Forces
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to propose a new method for creating an uncontested market space by integerating the blue ocean strategy, Porter's competitive forces and group TOPSIS method. this research, is based on a three-stage method including “Creating a team of experts and determining the competitive position of the organization using the Porter Competitive Forces Model”, “Introducing alternatives to break free from competitive market using the Six Paths Framework of the Blue Ocean Strategy”, and "Weighting criteria and ranking alternatives using group TOPSIS method”. The proposed method has implemented for the IRAFA industry and management group. In this regard, the IRAFA team of experts, includes twelve senior experts are created. The results of the implementation of the proposed method show that among Porter's five competitive forces, “direct competition between existing organizations” is the main cause of threat to IRAFA. All six ways to redraw the boundaries of the blue ocean strategy, influences the value innovation of IRAFA. Finally, by using group TOPSIS method, average weighting and BORDA strategy, that “Complementary products and services” is defined as the best alternative for IRAFA.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نیروهای رقابتی پورتر / استراتژی اقیانوس آبی / تاپسیس گروهی / بازار بیرقیب / نوآوری در ارزش

نویسندگان مقاله فاطمه خوش کام |
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

مهدی عباسی |
استادیار مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_246530_10f4a200415837f6ee4be5906172e2a6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات