این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۹، شماره ۱۰۶، صفحات ۷۳-۹۰

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت محصولات تولیدی صنایع کاشی و سرامیک استان یزد: رویکرد تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره فازی (FMCDA)
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌‌بندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت محصولات تولیدی کارخانجات کاشی و سرامیک استان یزد است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه خبرگان آشنا با مسائل مربوط به کیفیت و مشغول به کار در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد است. روش نمونه‌‌گیری به‌‌صورت سرشماری بوده و 32 خبره شناساییشده در این زمینه پرسشنامه 39 عاملی مربوطه را تکمیل کردند. دادههای جمع‌‌آوریشده با استفاده از روش ویکور فازی تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل «کیفیت طراحی»، «کنترل کیفیت در حین فرایند» و «دسترسی به مواد اولیه مرغوب و با صرفه»؛ رتبههای اول تا سوم را کسب کردهاند که با برنامه‌‌ریزی بهینه در این بخشها بر کیفیت محصولات و بهتبع آن سودآوری و فروش کارخانجات کاشی و سرامیک اثرگذار خواهد بود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت محصول / تحلیل تصمیمگیری چندمعیاره (MCDA) / روش ویکور / منطق فازی،

عنوان انگلیسی Identification and Ranking of Effective Factors on Improving the Quality of Products of Ceramic and Tile Industries in Yazd Provinc: A Fuzzy Multiple-criteria Decision Analysis (FMCDA) Approach
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study is to identify and evaluate the factors influencing the improvement of the quality of products of ceramic tile factories in Yazd province. The purpose of this study is applied and its statistical population includes all experts familiar with quality issues and working in Yazd province ceramic tile industry. The sampling method is census and 32 experts identified in this field completed the 39-item questionnaire. The collected data are analyzed using the fuzzy VIKOR method. The results of this study show that quality of design, quality control during the process and access to high quality and economical raw materials Ranked 1st to 3rd. That is the optimal planning in these sections will affect the quality of products and consequently the profitability of ceramic and tile factories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کیفیت محصول / تحلیل تصمیمگیری چندمعیاره (MCDA) / روش ویکور / منطق فازی

نویسندگان مقاله محمد زارعی محمودآبادی |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه میبد، میبد، ایران.

مهلا ضیایی بیده |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، اردکان، ایران.


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_43549_9d756482a53c03b97e48a7675223f876.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات