این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی اولویت‌بندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا
چکیده فارسی مقاله در سالهای اخیر، حمایت از شرکتهای دانشبنیان مورد تأکید سیاستگذاران کشور قرار گرفته و رشد کمّی تولیدات این شرکتها، حاصل این نوع حمایتها است. اما آمارهای تجاری نشان از آن دارد که میزان صادرات محصولات با فناوری بالای کشور روند نزولی داشته است. یکی از دلایل این روند را میتوان در ابزارهای تجاری بهکار گرفته شده جستجو کرد. از همین رو در این مطالعه، ابتدا ابزارهای بهکار رفته برای توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران و برخی از دیگر کشورها، بهخصوص کره جنوبی و هندوستان، بررسی شده و پس از آن، ابزارهای شناسایی شده با استفاده از ابزار پرسشنامه و بر اساس روش «تحلیل مؤلفههای اساسی» رتبهبندی شده است. بر این اساس، پنج ابزار اولویتدار عبارتند از: ایجاد مؤسسات خصوصی مستقل در کشورهای هدف صادراتی بهمنظور ارائه خدمات تخصصی بازاریابی یا مشاوره بازار به شرکتهای دانشبنیان ایرانی، حمایت از تأسیس دفتر نمایندگی شرکتها در بازارهای هدف، ارائه خدمات پیشنیاز صادراتی، اعطاء کمک هزینه اخذ گواهینامهها و استانداردهای صادراتی بینالمللی مانند CE و برگزاری دورههای آموزشی برای انتقال تجربیات صادرکنندگان بزرگ به شرکتهای تولیدکننده محصولات با فناوری بالا.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری،

عنوان انگلیسی Prioritizing Trade Policy Tools for Promoting High-Tech Products Exports: Focusing on Nanotechnology and Biotechnology Firms
چکیده انگلیسی مقاله Knowledge-based companies have been expanded due to supportive policies, but they have not been successful in term of export due to lack of comprehensive industrial, trade and technology policies and tools. In this study, export promotion tools of high-tech products in Iran are evaluated and compared with other countries, especially with South Korea and India. Then, the tools are ranked using Principal Component Analysis (PCA). According to the results, the following tools have the highest priority: establishing private institutes in target countries to provide specialized market and marketing services, supporting knowledge-based companies to establish an agency in target countries, delivering pre-export services, granting for acquisition of export certificates and standards (e.g. CE), and transferring successful export experiences.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری

نویسندگان مقاله مسعود افشاری مفرد |
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

حامد عادلی نیک |
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

محمد شیخ علیشاهی |
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_243818_d0d2cabfb00d5a258f1c5fef633c695e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات