این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۱-۳۰
عنوان فارسی
اولویتبندی ابزارهای سیاستی حمایت از صادرات محصولات با فناوری بالا
چکیده فارسی مقاله
در سال
های اخیر، حمایت از شرکت
های دانش
بنیان مورد تأکید سیاستگذاران کشور قرار گرفته و رشد کمّی تولیدات این شرکت
ها، حاصل این نوع حمایت
ها است. اما آمارهای تجاری نشان از آن دارد که میزان صادرات محصولات با فناوری بالای کشور روند نزولی داشته است. یکی از دلایل این روند را می
توان در ابزارهای تجاری به
کار گرفته شده جستجو کرد. از همین رو در این مطالعه، ابتدا ابزارهای به
کار رفته برای توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران و برخی از دیگر کشورها، به
خصوص کره جنوبی و هندوستان، بررسی شده و پس از آن، ابزارهای شناسایی شده با استفاده از ابزار پرسشنامه و بر اساس روش «تحلیل مؤلفه
های اساسی» رتبه
بندی شده است. بر این اساس، پنج ابزار اولویت
دار عبارتند از: ایجاد مؤسسات خصوصی مستقل در کشورهای هدف صادراتی به
منظور ارائه خدمات تخصصی بازاریابی یا مشاوره بازار به شرکت
های دانش
بنیان ایرانی، حمایت از تأسیس دفتر نمایندگی شرکت
ها در بازارهای هدف، ارائه خدمات پیش
نیاز صادراتی، اعطاء کمک هزینه اخذ گواهینامه
ها و استانداردهای صادراتی بین
المللی مانند
CE
و برگزاری دوره
های آموزشی برای انتقال تجربیات صادرکنندگان بزرگ به شرکت
های تولیدکننده محصولات با فناوری بالا.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری،
عنوان انگلیسی
Prioritizing Trade Policy Tools for Promoting High-Tech Products Exports: Focusing on Nanotechnology and Biotechnology Firms
چکیده انگلیسی مقاله
Knowledge-based companies have been expanded due to supportive policies, but they have not been successful in term of export due to lack of comprehensive industrial, trade and technology policies and tools. In this study, export promotion tools of high-tech products in Iran are evaluated and compared with other countries, especially with South Korea and India. Then, the tools are ranked using Principal Component Analysis (PCA). According to the results, the following tools have the highest priority: establishing private institutes in target countries to provide specialized market and marketing services, supporting knowledge-based companies to establish an agency in target countries, delivering pre-export services, granting for acquisition of export certificates and standards (e.g. CE), and transferring successful export experiences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ابزارهای تجاری / حمایت از صادرات / شرکتهای دانشبنیان / زیست فناوری / نانوفناوری
نویسندگان مقاله
مسعود افشاری مفرد |
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
حامد عادلی نیک |
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
محمد شیخ علیشاهی |
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران و پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
نشانی اینترنتی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243818_d0d2cabfb00d5a258f1c5fef633c695e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات