این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۵۷-۷۰
عنوان فارسی
ارزیابی عوامل موثر بر رقابتپذیری گردشگری مذهبی( روش فنون دیمتل و معادلات ساختاری)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه
بندی شاخص
ها و زیرشاخص
های تأثیر
گذار بر گردشگری مذهبی در استان قم با استفاده از تکنیک دیمتل و مدل
سازی معادلات ساختاری جهت ارائه مدل رقابت
پذیر می
باشد. تحقیق حاضر، با هدف ایجاد درک و دانشی کاربردی برای مسئولان و سیاست
گذاران صنعت گردشگری استان قم در زمینه شناسایی شاخص
های مؤثر بر رقابت
پذیری گردشگری، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از منظر روش جمع
آوری داده
ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه
ادبیات تحقیق و نظرسنجی خبرگان به ارزیابی شاخص
ها و زیرشاخص
های رقابت
پذیری صنعت گردشگری پرداخته شد. به
منظور نهایی کردن شاخص
های رقابت
پذیری سفر و گردشگری استان قم، از نظر 35 نفر از متخصصان علمی و اجرایی حوزه گردشگری استان قم استفاده شد و سپس با استفاده از تکنیک دیمتل روابط درونی این شاخص
ها و همچنین روابط علی و معلولی آنها مشخص شد. در نهایت با ارائه مدل به
دست آمده از روابط درونی بین متغیرها از تکنیک دیمتل و سپس تست مدل در محیط نرم
افزار مدل
سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان می
دهد که سیاست
های گردشگری، منابع فرهنگی و طبیعی تأثیر
گذارترین شاخص
ها در جهت افزایش رقابت
پذیری صنعت گردشگری استان قم تعیین شد. از سوی دیگر شاخص
های زیر ساخت و توانمندسازی بیشترین وابستگی را به دیگر شاخص
ها داشته و تحت
تأثیر آنها است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رقابتپذیری / گردشگری مذهبی / دیمتل / مدلسازی معادلات ساختاری،
عنوان انگلیسی
Providing a Model for the Competitiveness of Religious Tourism Using DEMATEL and Structural Equation Modeling
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this paper is to identify and rank indices as well as sub-indices influence Religious tourism in Qom province by using of DEMATEL and Structural Equation Modeling in order to provide the competitive model. Aiming at providing officials and policymakers of tourism industry in Qom province with understanding and applied knowledge in relation to identification of indices influencing tourism competitiveness, this research is an applied one objectively and a descriptive_ survey one in terms of data collection method. In this research, initially, (sub) indices of competitiveness of tourism industry are evaluated by studying the research literature and surveying experts. In order of finalize indices of competitiveness of travel and tourism in Qom province، 35 academic and executive experts in the field of tourism in Qom province were surveyed. Using DEMATEL technique, next, internal and causal relationships among these indices were identified. Finally; Structural Equation were modeled by providing the model obtained from internal relationships among variables with DEMATEL technique and by testing the model in software environment. Research results indicate that tourism policies as well as cultural and natural resources are the most influential factors in increasing competiveness of tourism industry in Qom province.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رقابتپذیری / گردشگری مذهبی / دیمتل / مدلسازی معادلات ساختاری
نویسندگان مقاله
محمدرضا فتحی |
استادیار گروه مدیریت صنعتی و مالی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
مهدی محمد نسب |
استادیار گروه مدیریت دانشگاه قم
محمد حسن ملکی |
دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم
سمیه یعقوبی |
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم
نشانی اینترنتی
https://barresybazargani.itsr.ir/article_243821_c686618392e09acbeb5dce1a9d537c30.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات