این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۸، شماره ۱۰۳، صفحات ۶۵-۸۸

عنوان فارسی رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید اینترنتی مصرفکنندگان
چکیده فارسی مقاله تحقیق حاضر در جهت پاسخگویی به این مسأله ارائه شده که چه عواملی بر تمایل به خرید اینترنتی کالاها در ایران مؤثر هستند. این تحقیق به روش پیمایشی و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن انجام شده است. جهت پاسخگویی به مسأله تحقیق، پرسشنامهای طراحی شده و اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه در سطح شهر تهران جمعآوری شده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده است. از نظر کارشناسان و متخصصین در حوزهی مربوطه برای بهبود روایی ابزار اندازهگیری استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه برابر 83/0 است که نشان میدهد آزمون پایایی قابل قبولی دارد. جهت تحلیل اطلاعات مذکور، ابتدا بررسیهای آماری اطلاعات به انجام رسیده و الگوی لاجیت و الگویAHp بهکار گرفته شده است. نتایج حاصل از الگوی لاجیت، نشان میدهد که متغیرهای درآمد، تحصیلات، دفعات خرید اینترنتی، عوامل عینی شامل قیمت، کیفیت و اعتبار اثر مثبتی بر تمایل به خرید اینترنتی افراد دارند و متغیر سن نیز اثر معکوسی بر تمایل به خرید اینترنتی مصرفکنندگان دارد. همچنین این الگو نشان میدهد که اهمیت متغیرها از دیدگاه مصرفکنندگان جهت اثرگذاری بر تصمیم به خرید اینترنتیشان بهترتیب شامل عامل عینی (کیفیت)، 2- عامل عینی (اعتماد به وبسایت)، 3- عامل عینی (قیمت)، 4- عوامل رفتاری و 5- عوامل ذهنی، بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارت الکترونیک / عوامل عینی / عوامل ذهنی / الگوی AHP / الگوی لاجیت،

عنوان انگلیسی An Investigation on Ranking of the Factors Affecting Consumers' Desire to Buy Online
چکیده انگلیسی مقاله This paper aim to answer the question of what factors affect the desire to buy goods online in Iran. To answer the research question, a questionnaire is designed and the necessary information is collected through a questionnaire in the city of Tehran. The sampling method is simple random, and used by experts and specialists in the field to improve the validity of the measuring instrument. In order to analyze the mentioned information, first statistical analyzes of the information are performed and the logit model and AHP model are used. The results of the logit model show that the variables of income, education, frequency of online shopping, objective factors including price, quality and credibility have a positive effect on people's desire to buy online and the variable of age has an adverse effect on consumers' desire to buy online. Also, with the help of AHP model, it is found that the importance of variables from the perspective of consumers to influence their decision to buy online, including objective factor (quality), 2- objective factor (trust in the website), 3- objective factor (price), 4- Behavioral factors and 5- mental factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تجارت الکترونیک / عوامل عینی / عوامل ذهنی / الگوی AHP / الگوی لاجیت

نویسندگان مقاله اسماعیل پورابراهیم |
دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز

توحید شکری |
دانشجوی دکترای دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_242090_500dbe255e8e820c78f11d83e8be5fc8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات