این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۸، شماره ۱۰۱، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد جهانی محیط پشتیبانی تجاری ایران در یک ‌دهه گذشته‌و راه‌کارهای بهبود آن
چکیده فارسی مقاله LPI ایران در منطقه و جهان جایگاه مناسبی ندارد و از وضع مطلوب، فاصله دارد. برای این ارزیابی از معیار گزارش دوسالانه بانک جهانی استفاده شده است. این مقاله عملکرد LPI ایران ‌و مؤلفه‌های شش‌گانه آن را برای مقاطع دوسالانه از 2007 تا 2018 مطالعه و مورد ارزیابی قرار داده‌ و اهم راه‌کارهای بهبود آن را ارایه می‌نماید. نتایج‌ پژوهش گویای آن است که: عملکرد لجستیک تجاری ایران در مقایسه با کشورهای جهان طی مقاطع دوسالانه یک دهه گذشته (18-2007) ضعیف است؛ در حالی‌که از 2007 تا 2012، از رتبه 63 به 112 شدیدا رو به نقصان بوده، از 2012 تا 2018 به رتبه 64 پیوسته به‌طور معنی‌دار روبه بهبود بوده است. مطابق مقیاس‌بندی شاخص عملکرد لجستیک در پنج درجه ‌و نیز توزیع امتیازهای این شاخص از نظر عملکرد لجستیک تجاری در چهار گروه نامطلوب، جزیی، هماهنگ و مطلوب، نتیجه می‌شود که ایران با احراز ارزش عددی با میانگین 6/2 از 5 از 2010 تا 2018 در شاخص عملکرد لجستیک در گروه کشورهای با عملکرد لجستیک جزیی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص تا 2018 همچنان بی‌ثبات و شکننده‌ است و بیم‌ آن می‌رود با اندکی کاهش در امتیاز شاخص LPI، به گروه کشورهای با عملکرد لجستیک نامطلوب- کشورهای باکمترین درجه توسعه‌یافتگی- سقوط کند. البته با همین ظرفیت ‌و زیرساخت‌ها، با باز تخصیص بهینه در مؤلفه‌ها، امکان ارتقای جایگاه آن شاخص ممکن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لجستیک (پشتیبانی) تجاری،شاخص عملکرد پشتیبانی،زنجیره‌های تامین،زیرساخت‌ها،ایران،

عنوان انگلیسی An Evaluation of Iran’s Logistics Performance Index (LPI) in the Last Decade
چکیده انگلیسی مقاله This article evaluates Iran’s LPI and its six components/indicators for biennial periods from 2007 to 2018 and introduces some recommendations for its improvement. In comparison to other countries, Iran’s LPI for biennial periods of the last decade (2007-2018) has been generally unfavorable. However, although it has been falling from 2007 to 2012, it has significantly been rising from 2012 to 2018. With the LPI rated from 1 (worst) to 5 (best) and the LPI scores categorized into four ascending categories of logistics-unfriendly, partial performers, consistent performers, and logistics-friendly, Iran with its LPI average score of 2.6 (out of 5) during 2010-2018 falls under the partial performers category (low- and middle-income countries with similar constraints). Hence, a small decrease in Iran’s LPI score may relegate it to the logistics-unfriendly category (countries with the worst LPI score or least developed countries). In this context, the four indicators with great negative effect on Iran’s LPI have been “ease of arranging competitively priced shipments”, “ability to track and trace consignments”, “frequency with which shipments reach consignees within scheduled or expected delivery times” and “efficiency of customs and border management clearance”. In contrast, the two indicators reinforcing Iran’s LPI have been “competence and quality of logistics services” and “quality of trade and transport infrastructure”. In fact, with these very levels of the latter two indicators, an appropriate re-allocation of the former four indicators may improve Iran’s LPI status.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله لجستیک (پشتیبانی) تجاری,شاخص عملکرد پشتیبانی,زنجیره‌های تامین,زیرساخت‌ها,ایران

نویسندگان مقاله میرعبداله حسینی |
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

,وحید بزرگی |
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_47097_d468c536b62ba89333f2268f79d4bf6c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات