این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۸، شماره ۱۰۰، صفحات ۴۶-۶۲

عنوان فارسی شناسایی و اولویت بندی شاخص های ارزیابی جذابیت نسبی بازارهای صادراتی (مورد مطالعه: بازار صادراتی روسیه)
چکیده فارسی مقاله انتخاب بازار هدف مناسب، یکی از الزامات اصلی کسب سود در فرایند صادرات و حضور موفق در بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود و سیاست‌گذاری مؤثر در حوزه صادرات، مستلزم شناسایی بازارهای صادراتی و محصولات اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری‌های آتی است. در این مقاله، شاخص‌های جذابیت بازارهای صادراتی از طریق مصاحبه با خبرگان و بهره‌گیری از روش مرور اسنادی، استخراج و سپس، با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی AHPاولویت‌بندی شده‌اند؛ داده‌ها مبتنی بر تحلیل محتوای مصاحبه‌های حضوری صورت گرفته در مورد شاخص‌ها، با 15 مدیر صادرکننده نمونه کشور است. در انتها نیز، با بهره‌گیری از شاخص‌های استخراج شده، جذابیت بازار صادراتی کشور روسیه برای صادرات محصولات ایرانی، به‌عنوان نمونه؛ مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحلیل‌ها، بیانگر آن است که اولاً اولویت شاخص‌های ارزیابی جذابیت بازارهای صادراتی با توجه به ویژگی‌های خاص هر بازار مشخص می‌شود؛ ثانیاً، شاخص‌های فاصله جغرافیایی با مبدأ، اندازه بازار، سهم واردات در تجارت کشور مقصد و شدت رقابت از بیشترین اولویت و اهمیت در مقایسه با سایر شاخص‌ها برخوردارند. هم‌چنین، مدیران مورد مصاحبه در این تحقیق، صادرات به روسیه را به‌طور کلی جذاب می‌دانستند اما بازار روسیه را، یک بازار صادراتی چالشی نیز توصیف نموده‌اند که موفقیت در آن برای صادرکنندگان ایرانی، مستلزم توجه به نکاتی ویژه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص های جذابیت نسبی،بازارهای صادراتی،تصمیم گیری چندمعیاره AHP،صادرات به روسیه،

عنوان انگلیسی Identification and prioritization of indicators of relative attractiveness of export markets   (Case Study: Russian Export Market)
چکیده انگلیسی مقاله Choosing a suitable target market is one of the main requirements for making a profit in the export process and a successful presence in international markets. Accordingly, effective policy making in the field of export requires the identification of export markets and priority products for future investments. In this paper, the hierarchical analysis methodology is used in which a decision issue is divided about the indicators of attractiveness of export markets to different levels of purpose, criteria, sub criteria and options. Comprehensive ranking of 16 indicators for assessing the attractiveness of export markets and selecting the appropriate options for final selection of important indicators in assessing the attractiveness of an export market, taking into account the 16 main criteria, including the criteria of the geographical distance of origin with the target market, the size of the market (demand), the share of imports in the destination country’s trade, the rate of growth of market, the rate of  market profir    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شاخص های جذابیت نسبی,بازارهای صادراتی,تصمیم گیری چندمعیاره AHP,صادرات به روسیه

نویسندگان مقاله فاطمه صابریان |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین‌الملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

مهدی ابراهیمی |
عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری استادیار گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی تهران


نشانی اینترنتی https://barresybazargani.itsr.ir/article_44966_e247185cc1f4169f81c04029fd794980.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات