این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۲، شماره ۲۹، صفحات ۴۷۱-۵۰۲
عنوان فارسی
رویکردی نو به مسئله آغازمندی زمانی عالم در چهارچوب فلسفه صدرایی
چکیده فارسی مقاله
در تاریخ جهان اسلام، غالباً متکلّمین بر حدوث زمانی عالم و فلاسفه بر قدم آن اصرار داشتهاند. در این میان،ملاصدرا بر اساس نظریه حرکت جوهری، معتقد به حدوث زمانی تجدّدی و آنبهآن عالم جسمانی است، ولی در عین حال وجود آغاز زمانی را برای عالم نمیپذیرد. در نوشتار حاضر پس از بازنگری در مفهوم حدوث و آغازمندی زمانی عالم در چهارچوب فلسفه صدرایی، به نقد تفصیلی مهمترین براهین اقامه شده علیه حدوث زمانی عالم پرداخته شدهاست. بدین ترتیب نشان داده شدهاست که میتوان ضمن پذیرش و دفاع از مبانی فلسفه صدرایی و حدوث زمانی تجدّدی معرفی شده توسط ملاصدرا، سخن او را در ردّ آغازمندی عالم نپذیرفت. در نهایت استدلال شده است که نه تنها بین حکمت متعالیه و آغازمندی عالم تعارضی نیست، بلکه مبانی حکمت متعالیه به ارائه تبیینی سازگار از آغازمندی عالم، و رد براهین اقامه شده علیه آن، کمک شایان توجّهی میکند. بدین ترتیب تصویر نوینی از حدوث زمانی عالم به دست میآید، که در آن عالم هم آغازمند است و هم حادث است به حدوث زمانی تجدّدی. این دیدگاه را میتوان «نظریه عالم آغازمند سیال» نامید.این تصویر ضمن بهرهمندی از مبانی متقن فلسفه صدرایی، میتواند در حل برخی از مسائل و تعارضات احتمالی بینرشتهای نیز راهگشا باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حکمت متعالیه،ملاصدرا،حدوث زمانی،آغازمندی عالم،حدوث تجدّدی عالم آغازمند سیال،
عنوان انگلیسی
A new approach to the problem of temporal finitude of the universe, on the basis of the transcendent philosophy of Mulla Sadra
چکیده انگلیسی مقاله
In the history of Islamic thoughts, Kalām specialists mostly believed in temporal coming-into-being of the universe, and on the other side, Islamic philosophers mostly believed in temporal eternity of it. But in contrast, “Mulla Sadra” as an Islamic philosopher, on the basis of the “renewing creation” based on the “substantial motion”, believed in temporal coming-into-being of the universe in every moment; but meanwhile, he rejects the temporal finitism. In this paper, after reconsidering the concepts of “temporal coming-into-being” and “temporal finitude” of the universe, I criticize the most important arguments against the temporal finitism, using the framework of Mulla Sadra’s transcendent philosophy. So I show that one can accept Mulla Sadra’s philosophical framework and his “renewing creation”, but reject his arguments against temporal finitism. Finally, I argue that not only there is no contradiction between transcendent philosophy and temporal finitism, but also this framework helps a lot for a coherent and valid explanation of both the temporal coming-into-being of the universe and the temporal finitude of it. Accordingly, I have introduced a new picture for temporal coming-into-being, in which the universe has both temporal beginning and renewing creation. One could call this theory "The temporally finite renewing universe". This model in addition to enjoying the benefits of the fruitful framework of transcendent philosophy, helps to solve some of the interdisciplinary problems and possible conflicts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حکمت متعالیه,ملاصدرا,حدوث زمانی,آغازمندی عالم,حدوث تجدّدی عالم آغازمند سیال
نویسندگان مقاله
حامد منوچهری کوشا |
دانشکده فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_249654_1612d19d4acdb4ad5fc23952c55346f8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات