این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تأملات فلسفی
، جلد ۱۱، شماره ۲۷، صفحات ۵۳-۷۵
عنوان فارسی
رابطۀ فلسفه و دین در مسیحشناسی بوئثیوس با تکیه بر رسائل کلامی و تسلّای فلسفه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر به روش تحلیلی-توصیفی درصدد تبیین رابطۀ فلسفه و دین در مسیحشناسی بوئثیوس است. بدین منظور در
رسائل کلامی
بهعنوان نمایندۀ دیدگاههای کلامی بوئثیوس سه کار صورت میپذیرد: 1- تعیین و تبیین مسألۀ کلامی بوئثیوس در مسیحشناسی. 2- تبیین مؤلفههایی همچون: تبیین عقلانی «تثلیث» به کمک مقولۀ «رابطه»، تعریف دقیق «شخص» و «طبیعت» در مسألۀ «تثلیث»، تأکید بر تمایز بین طبیعت و شخص و نشان دادن ضعف آرای اوتیکس و نسطوریوس. 3- پاسخ نهایی بوئثیوس به این مسألۀ کلامی. در
تسلّای فلسفه
به عنوان نمایندۀ فلسفۀ بوئثیوس به دنبال واکاوی دو مسأله هستیم: 1.آیا این رساله چنانکه برخی ادّعا کردهاند، فاقد هرگونه نشان و تعلیم مسیحی است؟ 2. آیا بوئثیوس در این رساله به صراحت تعالیم مسیحی را زیر سؤال میبرد یا اینکه تنها آشکارا به مسیحیّت اشاره نمیکند؟ بررسی این موارد مودّی به این نتیجه شد که در
رسائل کلامی
، بوئثیوس به دنبال تبیین عقلانی اینکه تثلیث، به معنای سه خدایی نیست و توحید است، کمّ و کیف مشترک در سه شخص الهی، یعنی مقولۀ جوهر را عامل وحدت تثلیث و تمایز بین پدر، پسر و روحالقدس را از نوع مقولۀ رابطه میداند که البته این رابطه، مایۀ تغیّر در جوهر و ذات نمیشود. او که در
رسائل کلامی،
ایمان مسیحی را با تبیین عقلانی در توافق با عقل میدید، در
تسلّای فلسفه،
نیازی به اشارۀ مستقیم به تعالیم مسیحی نمیدید؛ وی به دنبال نجاتبخشی عقل است و این هیچ تعارضی با ایمان مسیحی او ندارد. او ابتدا با
رسائل کلامی
ایمان را میفهمد و بعد به واسطۀ
تسلّای فلسفه
به نجاتبخشی ایمان میرسد، بدینصورت
تسلّای فلسفه
میتواند تکملۀ
رسائل کلامی
و ایمان مسیحی او محسوب شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بوئثیوس،رسائل کلامی،تسلّای فلسفه،مسیحشناسی،رابطه،شخص،طبیعت،
عنوان انگلیسی
The Relationship between Philosophy and Religion in Christology in Boethius’s Thought Relying on Theological Treatises and the Consolation of Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
The present study uses an analytical-descriptive method to explain the relationship between philosophy and religion in Boethius’ Christology. For this purpose, three things are done in
The Theological Treatises
as a representative of Boethius’ theological views: 1. Determining and explaining the theological problem that Boethius sought to answer in Christology. 2. Explaining components such as rational explanation of “Trinity” with the help of the category of relation, precise definition of “person” and “nature” in the issue of “Trinity”, emphasizing on the distinction between nature and the person and showing weakness of the views of Euthychius and Nestorius. 3. Boethius’ final answer to this theological question. In
The Consolation of Philosophy
as the representative of Boethius’ philosophy, we seek to examine two issues; 1. Does this treatise, as some have claimed, lack any Christian symbolism or teaching? 2. Does Boethius explicitly question Christian teachings in this treatise, or does he not merely explicitly refer to Christianity? The study of these cases led to the conclusion that in
The Theological Treatises
, Boethius seeks a rational explanation that the Trinity is not a triune deity but a monotheism. He considers the common denominator in the three divine persons, that is, the category of substance, as the cause of the unity of the Trinity and the distinction between the Father, the Son and the Holy Spirit as the category of relation, which, of course, does not change the substance. He, who saw in
The Theological Treatises
the Christian faith with a rational explanation in agreement with reason, saw no need for a direct reference to Christian teachings in
The Consolation of Philosophy
; he seeks the salvation of reason, and this has no conflict with his Christian faith. He first understands faith through
The Theological Treatises
, and then comes to the salvation of faith through
The Consolation of Philosophy
. Thus
the Consolation of Philosophy
can be considered the complement of his
The Theological Treatises
and Christian faith.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بوئثیوس,رسائل کلامی,تسلّای فلسفه,مسیحشناسی,رابطه,شخص,طبیعت
نویسندگان مقاله
مریم سالم |
هیئت علمی گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
سیده فاطمه نورانی خطیبانی |
کارشناسی ارشد رشته کلام تطبیقی، دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، ایران، تهران.
میترا (زهرا) پورسینا |
دانشیار گروه حکمت و کلام. دانشکده الهیات و ادیان. دانشگاه شهید بهشتی. ایران. تهران
نشانی اینترنتی
https://phm.znu.ac.ir/article_242555_865bda4dfa1581f5cbc6b60090cc201d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات