این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۱۴، شماره ۵۲، صفحات ۱-۲
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعیان امامیه با عامه در عصر حضور اهلبیت علیهم السلام
چکیده فارسی مقاله
بهدلیل تعامل علمی شیعه و عامه از یکدیگر یا داشتن مساجد مشترک برای تدریس، ممکن است تصور گردد که بین این دو مذهب هیچگونه تفکیکی در فرآیند تعلیم و تربیت یا ساحت مبانی، محتوا (آموزهها)، منابع تولید علم و روشهای آموزشی وجود ندارد و اسم آن را باید نظام آموزشی اسلام یا مسلمانان بدانیم. بر پایه اهمیت مسئله و سیر تاریخی تحولات هر کدام از حوزههای علمی آنان، در بررسی تاریخی نظام آموزشی و فرآیند آن، این سؤال مطرح میگردد که آیا این دو مذهب و مکتب دارای نظام مستقلی هستند؟ در فرض جدایی، محورهای تشخیص تمایز آن دو کدامند؟ در بررسی تاریخی بهصورت تطبیقی فرایند فعالیتهای علمی و آموزشی دو مذهب امامیه و اهلتسنن این نتیجه حاصل گردید که این دو دارای نظام مستقلی بوده و مهمترین مؤلفههای تمایز این دو نظام در مبانی، منابع تولید علم و محتوای آموزشی، آموزهها و روشهای آموزشی است. روش پژوهش مبتنی بر تطبیق مؤلفههای نظام آموزشی فریقین بود و نتیجه بررسی تطبیقی دو دیدگاه آن گردید، که امور ذکر شده بهعنوان مؤلفهها یا نشانگرهای اصلی تشخیص تمایز نظامها از همدیگر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمایزات نظام آموزشی امامیه، نظام آموزشی اهل تسنن، عصر حضور امامان، منابع تولید علم، روشهای آموزشی.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدجواد یاوری سرتختی |
استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مدرس دروس معارف اسلامی.
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات