این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۲، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی بررسی تطبیقی محورهای تمایز نظام آموزشی شیعیان امامیه با عامه در عصر حضور اهل‌بیت علیهم السلام
چکیده فارسی مقاله به‌­دلیل تعامل علمی شیعه و عامه از یکدیگر یا داشتن مساجد مشترک برای تدریس، ممکن است تصور گردد که بین این دو مذهب هیچ­‌گونه تفکیکی در فرآیند تعلیم و تربیت یا ساحت مبانی، محتوا (آموزه‌­ها)، منابع تولید علم و روش­‌های آموزشی وجود ندارد و اسم آن را باید نظام آموزشی اسلام یا مسلمانان بدانیم. بر پایه اهمیت مسئله و سیر تاریخی تحولات هر کدام از حوزه‌­های علمی آنان، در بررسی تاریخی نظام آموزشی و فرآیند آن، این سؤال مطرح می­‌گردد که آیا این دو مذهب و مکتب دارای نظام مستقلی هستند؟ در فرض جدایی، محورهای تشخیص تمایز آن دو کدامند؟ در بررسی تاریخی به­‌صورت تطبیقی فرایند فعالیت‌­های علمی و آموزشی دو مذهب امامیه و اهل­‌تسنن این نتیجه حاصل گردید که این دو دارای نظام مستقلی بوده و مهمترین مؤلفه­‌های تمایز این دو نظام در مبانی، منابع تولید علم و محتوای آموزشی، آموزه­‌ها و روش‌­های آموزشی است. روش پژوهش مبتنی بر تطبیق مؤلفه‌­های نظام آموزشی فریقین بود و نتیجه بررسی تطبیقی دو دیدگاه آن گردید، که امور ذکر شده به‌­عنوان مؤلفه‌­ها یا نشان­گرهای اصلی تشخیص تمایز نظام‌­ها از همدیگر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمایزات نظام آموزشی امامیه، نظام آموزشی اهل تسنن، عصر حضور امامان، منابع تولید علم، روش‌های آموزشی.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدجواد یاوری سرتختی |
استادیار گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مدرس دروس معارف اسلامی.


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات