این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۹۲-۶۸
عنوان فارسی
مردانگی های ایرانی در فضای مجازی: سنخ ها، گفتمان ها و منازعات
چکیده فارسی مقاله
مردانگی بهعنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکههای اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صفآرایی گفتمانهای رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قومنگاری مجازی و تحلیل نشانهشناختی و مضمونی به دنبال شناسایی سنخهای مردانگی در فضای مجازی، گفتمانهای حاکم بر آنها و روابط میان آنها هستیم. سنخهای اصلی استخراجشده شامل مردانگی هژمونیک، همدست، فرودست و حاشیهای و خردهسنخهای آنها هستند. صورت بدیل مردانگی فعالِ ضدِتبعیض با آرمان برابری دو جنس و صورت بریکولاژگونه (همپیوندی) مردانگی هژمونیک جدید نیز شناخته شد که به دنبال ترکیب عناصر مردانگی هژمونیک سنتی با عناصر جدیدتر برای تداوم بخشیدن به تفوق مردانه است. سنخها جهانشمول و برخی نیز بومی بودند. مردان ایرانی در زمینه پیچیده فرهنگی-تاریخی و نیز ساختارهای اقتصادی و سیاسی موجود دست به ترکیب عناصر هویتی خویش میزنند. بنابراین
سلسلهمراتب میان انواع مردانگی، کنشگریهای آنها در مواجهه با یکدیگر و سایر صورتها و نیز در مواجهه با ساختارهای کلان، بصورت قدرت/ مقاومت و تاکتیک/ استراتژی، و نیز برخی مکانیسمهای آنها پیچیدگیهای بیشتری یافته و صورت ایرانی پیدا کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنخهای مردانگی،گفتمانهای مردانگی،مردانگی فعال ضدتبعیض،مردانگی هژمونیک جدید،
عنوان انگلیسی
.Iranian Masculinity in Cyberspace: Types, Discourses, Conflicts
چکیده انگلیسی مقاله
Masculinity as a form of values, norms, and behaviors is to a large extent derived from discourse relationships. The development of virtual social networks in the last decade has provided the ground for the multiplicity and arrangement of rival discourses of masculinity. Relying on
the virtual ethnography method and semiotic and thematic analysis, seek to identify the types of masculinity in cyberspace, the dominant discourses, and their relationships. The main types extracted included hegemonic, complicit, subaltern, marginal masculinity, and their subtypes. The alternative form of active anti-discrimination masculinity with the ideal of gender equality and the briquillage form of the new hegemonic masculinity was also recognized, which seeks to combine elements of traditional hegemonic masculinity with newer elements to perpetuate masculine superiority. The types were universal and some were indigenous. Iranian men combine elements of their identity in the complex cultural-historical context as well as the existing economic and political structures. Thus the hierarchy between the types of masculinity, their actions in the face of each other and other forms, as well as in the face of macrostructures, as power/resistance and tactics/strategy, as well as some of their mechanisms have found more complexities and found an Iranian face.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنخهای مردانگی,گفتمانهای مردانگی,مردانگی فعال ضدتبعیض,مردانگی هژمونیک جدید
نویسندگان مقاله
محمد سعید ذکایی |
استاد گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سیمین ویسی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_250830_af99a1f80c64580d1cd0cc13a9144a97.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات