این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۷۲-۵۰
عنوان فارسی
مطالعه نقش مستقیم و غیر مستقیم باسوادی بزرگسالان دوره زمانی ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۹ میلادی بر ادراک فساد در دهه اخیر
چکیده فارسی مقاله
در ریشهیابی فساد به عوامل متعددی توجه شده لیکن در مورد عامل باسوادی بزرگسالان مطالعه محدودتری صورت گرفته است. هدف این تحقیق مطالعه تأثیر عامل باسوادی بزرگسالان و مکانیسمهای واسط در کاهش فساد است. مطالعه با استفاده از دادههای بینالمللی انجام شده است. میانگین دوره زمانی 1970 تا 2009 متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده و ارتباط آنها با ادراک فساد در دوره زمانی 2012 تا 2018 در بین 180 کشور که دادههای آنها در دسترس بوده مطالعه شده است. یافتهها نشان میدهند رابطه مثبت بین شاخصهای آموزش و ادراک فساد (میزان پاکی کشورها) مورد تائید است. علاوه بر اثر مستقیم باسوادی بزرگسالان اثر غیر مستقیم این متغیر از طریق پوشش تحصیلی (شاخص عدالت آموزشی) و نسبت دانشآموز به معلم (شاخص دموکراسی در کلاس درس) و نسبت دانش آموزان دختر به کل دانش آموزان (شاخص برابری جنسیتی) نیز تائید شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باسوادی بزرگسالان،برابری جنسیتی،عدالت آموزشی،کاهش فساد،نسبت دانشآموز به معلم،
عنوان انگلیسی
A Study of the Direct and Indirect Role of Adult Literacy from 1970 to 2009 on Perception of Corruption
چکیده انگلیسی مقاله
Several factors have been taken into consideration in the eradication of corruption, but a more limited study has been done on the adult literacy factor. The purpose of this study is to study the positive role of adult literacy factors and intermediate mechanisms in reducing corruption. The study was conducted using international data. The period from 1970 to 2009 was the independent variable and its relationship with perception of corruption in the period 2012 to 2018 has been studied among 180 countries.
Findings show that there is a positive relationship between education indicators and perceptions of corruption. In addition to the direct effect of adult literacy, the indirect effect of this variable through educational coverage (as an indicator of educational justice), the pupil-teacher ratio (as a symbol of democracy in the classroom), and the ratio of female students to total students (As a symbol of gender equality) was confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
باسوادی بزرگسالان,برابری جنسیتی,عدالت آموزشی,کاهش فساد,نسبت دانشآموز به معلم
نویسندگان مقاله
حسین احمدی |
گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران (پردیس شهید بهشتی زنجان)، ایران
علی محمد حاضری |
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_248995_fe2ecc701ae772a197c2c4cc067b516e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات