این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی ایران، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۳-۳۱

عنوان فارسی آزمون بین‌کشوری نظریه بازار دین
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر برای آزمون تجربی نظریه بازار دین سازمان داده شده است. در فرمول­بندی اصلی نظریه بازار دین، کاهش تنظیمات دینی حکومت در یک جامعه، تکثر مذهبی را پرورش می‌دهد، تکثر مذهبی موجب رقابت می‌گردد و رقابت بنگاه‌ها یا مؤسسات مذهبی با یکدیگر موجب عرضه بیشتر و کارآمدتر محصولات مذهبی می‌شود که برآیند همه این­ها به‌عنوان نتیجه نهایی، افزایش دین‌داری و سرزندگی مذهبی در کلِ جامعه خواهد بود. این استدلال نظریه بازار دین به­صورت فرضیه‌ای مبنی بر ارتباط منفی تنظیم حکومتی دین با التزام مذهبی فرموله گردید. جهت وارسی اعتبار تجربی این تئوری، فرضیه مذکور با داده‌های ثانویه از 179 کشور مقابله شد تا میزان انطباق و تناظر پیش‌بینی تئوری بازار دین با شواهد تجربی مورد ارزیابی قرار گیرد. در مجموع، یافته‌های این تحقیقِ بین‌کشوری نتوانست حمایت جدی و قابل اعتمادی برای تئوری بازار دین در تبیین واریانس سطوح التزام مذهبی فراهم آورد.
 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله التزام دینی،تئوری بازار دین،تنظیم حکومتی دین،توسعه انسانی،رژیم سیاسی،نابرابری اقتصادی،

عنوان انگلیسی Cross-national Test of Religious Market Theory
چکیده انگلیسی مقاله The present study is organized for the empirical test of religious market theory. In the main formulation of the religious market theory, the reduction of the Government Regulation of Religion in society fosters religious pluralism, religious pluralism creates competition, and competition between religious firms or institutions leads to the more and more efficient supply of religious products, and that as a result overall religiosity and religious vitality will increase in the whole society. This argument of the religious market theory was formulated as a hypothesis that the government regulation of religion is negatively related to religious commitment.
To examine the empirical validity of this theory, the hypothesis was confronted with secondary data from 179 countries to assess the degree of conformity and correspondence of the religious market theory prediction with empirical evidence. Overall, the findings of this cross-national research could not provide significant and reliable support for the religious market theory in explaining the variance of religious commitment levels.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله التزام دینی,تئوری بازار دین,تنظیم حکومتی دین,توسعه انسانی,رژیم سیاسی,نابرابری اقتصادی

نویسندگان مقاله محمّدرضا طالبان |
دانشیار جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_244211_338225e5b39548bc2d2cab90f0dda46d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات