این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
شیمی و مهندسی شیمی ایران
، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۱-۱۳
عنوان فارسی
طراحی محتوای آموزش سنجشهای شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی: سنجشهای جرمی و زیستمحیطی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر طراحی محتوای آموزش سنجش های شیمی سبز برای دانشجویان کارشناسی شیمی است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی ـ توسعه ای و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها از نوع توصیفی ـ تحلیلی با استفاده از فن تحلیل محتوا می باشد. نمونه آماری استفاده شده مجموعه ی کتاب ها، مقاله ها، مجله ها و پایان نامه های مرتبط با شیمی سبز بوده که تا اشباع نظری داده ها انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با بررسی ادبیات و پیشینه موضوع درمورد چگونگی طراحی
محتوای آموزشی شیمی سبز، با راهنمایی متخصصان این حوزه، طی چندین مرحله رفت و برگشتی کد گذاری محوری، سرفصل هایی
تعیین شد و سپس براساس سرفصل های تعیین شده اهدافی برای هر مبحث در جدول هدف ـ محتوا نوشته شد. نتیجه های پژوهش نشان داد که برای طراحی محتوای آموزش سنجش های شیمی سبز، دو مقوله ی سنجش های جرمی و سنجش های زیست محیطی، اصول شیمی سبز می تواند به صورت کمی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این دو مقوله روشهای متنوعی برای ارزیابی سبز بودن یک واکنش (سنتز واکنش های آلی) شناسایی شدند، از جمله؛ اقتصاد اتمی، کارایی جرم واکنش، پارامتر بازیافت مواد، فاکتور زیست محیطی، شدت جرم فرایند و بازده جرم مؤثر که در یک چارچوب مفهومی ارایه شده اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شیمی سبز،سنجشهای جرمی،اقتصاد اتمی،فاکتور زیست محیطی،
عنوان انگلیسی
Content Design of Green Chemistry Metrics Education for Undergraduate Chemistry Students: Mass Metrics and Environmental Metrics
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to design educational content of Green Chemistry Metrics for undergraduate chemistry students. Based on the purpose of the research, it was an applied-development type, and in terms of collecting and analyzing the data; a descriptive-analytical type is used. The statistical sample was a collection of books, articles, journals, and dissertations related to green chemistry which were selected and analyzed up to getting theoretical saturation. By reviewing related literature and investigating various sources on how to design the educational contents of the chemistry green, and also by directions of the field experts, during several revers phases of core coding, chapters were determined, then, according to the designated chapters, objectives were written for each topic in the target-content table. The results of this study showed that for the design of the content of training green chemistry measurements, two categories of mass measurements and environmental measurements can often be quantitatively evaluated in the twelve principles of green chemistry. In these two categories, there are various methods for assessing the greenness of a reaction (organic reaction synthesis) were identified, including atomic economy, reaction mass efficiency, material recovery parameter, environmental factor, process mass intensity, and effective mass efficiency are presented in a conceptual framework.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش شیمی سبز,سنجشهای جرمی,اقتصاد اتمی,فاکتور زیست محیطی
نویسندگان مقاله
مریم قنبری |
گروه آموزشی شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران
مریم صباغان |
گروه آموزشی شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران
معصومه قلخانی |
گروه آموزشی شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران
فاطمه خالوندی |
گروه آموزشی شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران. ایران
نشانی اینترنتی
https://www.nsmsi.ir/article_35172_27163c7ca0f09fd2fd9ed80a1e365aa1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات