این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۲۷، شماره ۱۰۷، صفحات ۴۴-۵۵

عنوان فارسی استفاده از الگوریتم‌ رقابت استعماری در بهینه‌سازی کانال‌کشی سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر
چکیده فارسی مقاله طراحی صحیح کانال‌کشی در سامانه تهویه مطبوع در کشتی‌ها یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر آسایش پرسنل می‌باشد. در حال حاضر کانال‌کشی در کشتی‌ها بر اساس بیشترین دبی قابل انتقال در فضاهای زیست می‌شوند در حالی‌که در عمل دبی مورد نیاز فضاهای زیست در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت می‌باشد. بنابراین طراحی کانال‌کشی در شناورها باید بر اساس حجم هوای متغیر طراحی گردد که در این مقاله تشریح شده است. در بین سه روشی که برای طراحی کانال کشی سیستم های تهویه مطبوع در استاندارد اشره 1997 برای کشتی‌ها معرفی شده است، تنها روشی که بر مبنای بهینه سازی است، روش تی می باشد. در این روش، هدف تعیین اندازه کانال‌ها به منظور کاهش هزینه چرخه عمر می‌باشد. برای سیستم‌های حجم متغیر هوا روشی بر مبنای معادلات روش تی و با استفاده از الگوریتم تکاملی رقابت استعماری در این مقاله انجام شده است. شرایط نمونه مورد بررسی برای طراحی بر مبنای روش بهینه سازی ارائه شده، شامل تغییرات دبی هوای ورودی به کانال‌ها و تغییرات نرخ پارامترهای محاسیه انرژی مصرفی می‌باشد. الگوریتم رقابت استعماری نشان داد که قابلیت این را دارد تا در رسیدن به جواب بهینه از الگوریتم های گذشته عملکرد مناسب تری را نشان دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کشتی، کانال کشی، هزینه چرخه عمر، سیستم های تهویه مطبوع، بهینه سازی، الگوریتم رقابت استعماری،

عنوان انگلیسی Optimization of Ducting in variable volume air conditioning systems using Imperialist Competitive Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Proper design of ducting in the air conditioning system in ships is one of the most important parameters affecting the comfort of personnel. Currently, ducting on ships is designed based on the maximum transferable discharge in living spaces, while in practice the discharge required by living spaces varies at different time intervals. Therefore, duct design should be designed based on variable air volume. Among the three methods introduced for the design of ductwork for air conditioning systems in the 1997 ASHRAE Standard for ships, the only method based on optimization is the T method. In this method, the goal is to determine the size of the channels to reduce the cost of the life cycle. For variable volume air systems, a method based on the equations of the T-method and using the evolutionary algorithm of colonial competition has been performed in this paper. The conditions of the sample for design based on the proposed optimization method include changes in the inlet air flow rate to the ducts and changes in the rate of energy consumption calculation parameters. The colonial competition algorithm showed that it has the ability to show a more appropriate performance in achieving the optimal answer than the previous algorithms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کشتی, کانال کشی, هزینه چرخه عمر, سیستم های تهویه مطبوع, بهینه سازی, الگوریتم رقابت استعماری

نویسندگان مقاله مسلم اکبری وکیل آبادی |
مجتمع علوم و فناوری هوادریا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

علیرضا بینش |
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مصطفی منفرد مسقانی |
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_247828_fe8df9e7028011372a22bec719452277.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات