این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری کامپوزیت، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۱۶۶-۲۱۷۵

عنوان فارسی ساخت پنل ساندویچی با رویه کامپوزیتی الیاف‌ شیشه‌/وینیل‌ استر و هسته پلی‌ وینیل-کلراید (PVC) مشبک به روش تزریق در خلأ (VIP) برای کاربردهای دریایی
چکیده فارسی مقاله در تحقیق حاضر روشی بر اساس فرایند تزریق در خلأ برای ساخت پنل‌های ساندویچی مورد استفاده در صنایع دریایی پیشنهاد شده است. خواص مکانیکی محصول ساخته شده با این روش نسبت به روش‌ ساخت سنتی‌‌تر‌ یعنی روش اتصال چسبی بهبود قابل اعتنایی یافته و در عین حال از نقطه نظر اقتصادی نیز به کارگیری این روش مقرون به صرفه است. در این روش ساخت، رویه‌ها و اتصال آن‌ها به هسته در یک مرحله انجام ‌می‌پذیرد که مزایایی همچون کاهش هزینه ساخت، افزایش سرعت تولید و ارتقای کیفیت اتصال رویه به هسته را در پی دارد. با توجه به کاربرد مد نظر یعنی کاربرد در صنایع دریایی، هسته از جنس فوم PVC (پلی‌وینیل‌-کلراید) شیاردار و رویه‌ها از جنس الیاف‌شیشه/وینیل‌استر انتخاب شده‌اند که موادی شناخته شده در صنایع دریایی هستند. خواص مکانیکی پنل ساندویچی ساخته شده با روش پیشنهادی در دو نوع بارگذاری خمشی و فشاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در محصول ساخته شده با روش پیشنهادی، استحکام خمشی 78%، استحکام فشاری 92% و جذب انرژی 101% نسبت به پنل ساندویچی ساخته شده با اتصال چسبی افزایش یافته است. عامل اصلی در بهبود خواص مکانیکی در این محصول، ایجاد شبکه‌ای از رزین در فضای خالی شیارهاست که ساختاری مشابه با هسته لانه‌زنبوری پر شده با فوم را به وجود آورده و باعث تقویت هسته، به ویژه در جهت ضخامت ‌می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پنل ساندویچی،فرایند تزریق در خلأ،فوم شیاردار،کاربرد دریایی کامپوزیت‌ها،

عنوان انگلیسی Fabrication of sandwich panels with glass/vinylester composite face-sheets and polyvinyl chloride (PVC) lattice core using vacuum infusion process for marine applications
چکیده انگلیسی مقاله In this research, a method based on the vacuum infusion process is proposed for making sandwich panels used in the marine industry. The mechanical properties of the product made with this method have been significantly improved compared to the adhesive bonding method, and also from an economic point of view, it’s cost-effective to use this method. In this method, the construction of face-sheets and their adhesion to the core is done in a single step, which results in some benefits such as reducing construction costs, increasing the production speed and improving the quality of the face-sheets adhesion to the core. According to the intended application, i.e. application in the marine industry, the core is made of grooved Polyvinyl Chloride (PVC) foam and the face-sheets are made of glass/vinylester, which are well-known materials in the marine industry. The mechanical properties of the sandwich panel made by the proposed method have been investigated in both bending and compression loading. The results indicate that in the product made with the proposed method, the bending strength has increased by 78%, the compressive strength has increased by 92%, and the energy absorption has increased by 101% compared to the sandwich panel made by adhesive bonding method. The main factor in improving the mechanical properties of this product is the creation of a network of resin in the empty space of the grooves, which creates a structure similar to the foam filled honeycomb cores and strengthens the core, especially in the thickness direction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پنل ساندویچی,فرایند تزریق در خلأ,فوم شیاردار,کاربرد دریایی کامپوزیت‏ها

نویسندگان مقاله طیبه اکبری |
پژوهشگر، مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‏های ساخت .

الهام شهابی |
هیات استادیار، مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‏های ساخت.

سید حسین تقویان |
پژوهشگر، مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‏های ساخت .

مسلم نجفی |
استادیار، مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‏های ساخت.

سجاد مهدوی |
فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوری‏های ساخت.


نشانی اینترنتی https://jstc.iust.ac.ir/article_706091_1e2653e5d017b8a22d91aba2aa86e437.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات